Kazanılan Derece
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Diploması verilir.
Yeterlilik Düzeyi
Bu bir lisans programıdır. Programı bitiren öğrenciler okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık yapmaktadır.
Programa Kabul Şartları
Türkiye Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen düzenlemeler çerçevesinde bu lisans programına öğrenci kabulü, YKS adı verilen üniversite giriş sınavı ile yapılmaktadır. Öğrencilerin akademik program tercihlerini bildirmelerinin ardından Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), öğrencileri ÖSYS'den aldıkları puana göre ilgili programa yerleştirir.
Uluslararası öğrenciler bu lisans programına girdikleri SAT, ACT vb. uluslararası sınavlardan birinin puanına veya lise diploma puanlarına göre kabul edilirler.
Değişim öğrencisi kabulü, YDÜ ve partner (paydaş) üniversite arasında imzalanan ikili anlaşmalarla belirlenen şartlara göre yapılır.
Uluslararası öğrenciler ilgili akademik birimin onayı ile bu programda yer alan derslere kayıt olabilirler. Ayrıca, YDÜ'de eğitim dili İngilizce olduğu için İngilizce dil seviyelerini kanıtlamaları gerekmektedir.
KKTC Vatandaşları ise, Yakın Doğu Üniversitesi’nin Ön-Lisans ve Lisans programlarına, her yıl yapılan Yerleştirme ve Burs Sıralama Sınavı sonucunda, tercih ettikleri bölümün kontenjan sayısı ve sınavda almış oldukları puan dikkate alınarak belirlenir. Bu konuya ilişkin geniş bilgi yine Yakın Doğu Üniversitesi’nin Öğrenci İşleri Kayıt kabul Müdürlüğü’nden alınabilir. Kayıt sırasında istenilen belgeler:
Kimlik Kartı Fotokopisi
Lise Diplomasının aslı veya mezuniyet belgesinin aslı
12 adet vesikalık fotoğraf
ön kayıt + dönemlik sosyal etkinlik ücreti alınacaktır.
Belirlenen tarihlere kadar kayıt yaptırmayan adayların yerine yedek listedeki adaylar kayıt hakkı kazanır.
Mezuniyet Koşulları ve Kurallar
Bu lisans programında öğrenim gören öğrencilerin mezun olabilmeleri için Ağırlıklı Genel Not Ortalamasının (GNO) 2.00/4.00'den az olmaması ve programdaki tüm dersleri en az DD/S harf notu ile tamamlamış olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için gerekli minimum AKTS kredisi 240'dır. Ayrıca öğrencilerin zorunlu stajlarını belirli bir süre ve nitelikte tamamlamaları zorunludur.
Önceki Öğrenimlerin Tanınması ve Değerlendirilmesi
Yakın Doğu Üniversitesi'nde tam zamanlı öğrenciler bazı derslerden ilgili yönetmelik çerçevesinde muaf tutulabilmektedir. Daha önce başka bir yükseköğretim kurumunda alınan dersin içeriği YDÜ'de verilen dersle eşdeğer ise, ders içeriği değerlendirildikten sonra ilgili fakülte/enstitü onayı ile öğrenci bu dersten muaf tutulabilir.
Programın Bilgileri
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü Lisans Programı toplam 58 dersten oluşmaktadır; bu derslerin %52’si alana uygun temel derslere, %34’ü alana uygun eğitime, %11’i ise alan içi ve alan dışı seçmeli derslere ayrılmıştır. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü Lisans programı 4 yıl, 8 dönemden oluşan bir lisans programıdır.
Programın temel amacı 4 yıllık süre ile lisans düzeyinde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık eğitimi vermektir. Eğitimin dili Türkçedir. Bunun yanında kendilerini geliştirmeleri açısından uygulamalı derslerde yapılmaktadır. Son sınıfta öğrenciler staj yaparak mezun olmaktadır. Öğrenciler 4 yıl sonun da toplam 146 kredi ve 58 ders alarak mezun olmaları gerekmektedir. Programdan mezun olan öğrenciler psikolojik danışman ünvanı alırlar. Mezun olan öğrenciler Milli Eğitim bakanlığının KPSS sınavı sonrasında okullara rehber öğretmen olarak ataması, ya da yine KPSS ile Rehberlik Araştırma merkezlerinde çalışmak, üniversitelerde akademik kariyer yapmak, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde psikolojik danışmanlık yapmak, Adalet Bakanlığına bağlı mahkemelerde psikolojik danışmanlık gibi alanlarında iş imkanı bulunmaktadır.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programının amacı alanın kuramsal bilgilerine sahip; alana özgü geniş yelpazedeki hizmetleri sunabilecek bilgi, beceri ve tutumlara sahip; iyi insan oluşuna duyarlı, insan yaşamını gelişimsel bir süreç olarak kavramsallaştırabilen; bireysel ve toplumsal farklılıklara saygı, merak ve anlayışı olan; mesleki gelişim ile bireysel gelişimi bütünleştirebilen; toplumun çeşitli kesimleriyle çalışabilecek esnekliğe sahip meslek elemanları yetiştirmektir.
Hedef
- Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümünün temel hedefi bilimsel araştırmalar önderliğinde
- Yaratıcı ve eleştirel düşünce yapısına sahip olan,
- Alanında liderlik yapabilecek kaliteli psikolojik danışmanlar yetiştiren,
- PDR uygulamalarına ulusal ve uluslararası düzeyde olumlu etki bırakan,
- Çok kültürlülük kavramını önemseyen,
- Yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinen,
- Eğitim kurumlarında öğrencilerin uyum sorunlarına odaklanarak bunları çözüme ulaştırmaya çalışan,
Öğretmenler, öğrenciler, aileler ve arkadaşlar arasındaki ilişkileri düzenleyen bireyler yetiştirmektir.
Program Kazanımları
BİLGİ BOYUTU | |
A. | Kuramsal, Olgusal |
A1 | Y1- Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları bilir. |
A2 | Y2- Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir. |
A3 | Y3- PDR alanıyla ilgili temel kuramları ve yaklaşımları kavrar. |
A4 | Y4- Toplumsal değişim ve ihtiyaçların, PDR uygulamalarına etkilerini çok kültürlü perspektif ile değerlendirir. |
A5 | Y5- Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) felsefesi, okul sistemi, organizasyon şeması ve okul personelinin rol ve görevlerini kavrar. |
A6 | Y6- Öğretim ilke ve tekniklerinin, sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimlerine etkisini değerlendirir. |
BECERİLER | |
B. | Bilişsel, Uygulamalı |
B1 | Y7- PDR alanındaki çalışmalarda uygun ölçme aracı seçme, kullanma ve değerlendirme becerisine sahiptir. |
B2 | Y8- PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır. |
B3 | Y9- PDR alanı ile ilgili konularda araştırma yapar. |
B4 | Y10- PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak bireysel veya grupla psikolojik danışma yapar. |
B5 | Y11- PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak eğitsel, mesleki ve bireysel rehberlik yapar. |
B6 | Y12- Gelişimsel ve önleyici rehberliğin amacı ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir. |
B7 | Y13- Okullarda dezavantajlı (engelli, yoksul, göçmen, sığınmacı vb.) danışanların eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkili kişiler ile konsültasyon ve koordinasyon sağlar. |
B8 | Y14- Aile üyelerinin gelişimsel ve ani krizler ile baş etmeleri, stresli yaşam olaylarına karşı iyi oluş ve dayanıklılık düzeylerinin artması için evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı ilke ve tekniklerine uygun olarak bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular. |
B9 | Y15- Bireylerin kariyer gelişimlerine destek olmak için kariyer danışmanlığı ilke ve tekniklerine uygun olarak bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular. |
B10 | Y16- PDR alanıyla ilgili yeni paradigmaları, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
B11 | Y17- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 düzeyinde kullanarak psikolojik danışmanlık alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
B12 | Y18- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
C. | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
C1 | Y19- PDR alanının temel ilkeleri olan empati, koşulsuz saygı, saydamlık vb. benimseyerek, danışanların kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına duyarlı bir anlayış geliştirir. |
C2 | Y20- Mesleki açıdan kaşılaştığı bir problemi tek başına çözer. |
C3 | Y21- Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. |
YETKİNLİKLER | |
D. | Öğrenme Yetkinliği |
D1 | Y22- Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanı dahilindeki birçok hizmete ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar. |
D2 | Y23- Profesyonel gelişimini sürdürmesini sağlayacak yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir anlayış geliştirir. |
E. | İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
E1 | Y24- Hizmet verdiği danışanlar veya öğrencilerin yanısıra bu kişiler ve hizmetlerle ilgili olan diğer paydaşlarla da en üst derecede ilişki ve işbirliği kuracak sosyal becerileri sergileyebilir. |
E2 | Y25- Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. |
F. | Alana Özgü Yetkinlik |
F1 | Y26- Değişen toplumsal koşullara uyum sağlayabilir ve demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri kişisel ve profesyonel yaşamında bütünleştirir. |
F2 | Y27- İnsan yaşamını gelişimsel bir süreç olarak kavramsallaştırabilir ve bu süreçte karşılaşılan güçlükleri gelişimsel fırsatlar olarak ele alıp, danışanlarının gelişimsel olarak yol almalarına katkıda bulunur. |
F3 | Y28- Mesleki danışmanlık ve kariyer danışmanlığı yapar, bireyin özelliklerine uygun meslek seçimi sürecinde danışmanlık yapar. |
F4 | Y29- Grupla psikolojik danışma oturumları planlama ve uygulama yapar. |
Ders ve Program Kazanımları İlişkisi
Alan Dersleri | AKTS | A. Kuramsal, Olgusal | B. Bilişsel, Uygulamalı | C. Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | D. Öğrenme Yetkinliği | E. İletişim ve Sosyal Yetkinlik | F. Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||||||||||||
Meslek Bilgisi Dersleri | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Genel Kültür Dersleri | ||||||||||||||||||||||||||||||||
DERS KODU | DERS ADI | A1 | A2 | A3 | A4 | A5 | B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | B6 | B7 | B8 | B9 | B110 | B11 | B112 | C1 | C2 | C3 | D1 | D2 | E1 | E2 | F1 | F2 | F3 | F4 | |||
A6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
1. YIL / 1. DÖNEM | AİT101 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi 1 | 2 | X | X | |||||||||||||||||||||||||||
İNG101 | Yabancı Dil 1 | 3 | X | |||||||||||||||||||||||||||||
TUR101 | Türk Dili 1 | 2 | X | |||||||||||||||||||||||||||||
BİL 101 | Bilişim Teknolojileri | 4 | X | |||||||||||||||||||||||||||||
KAM100 | Kampüs Oryantasyonu | 2 | X | |||||||||||||||||||||||||||||
AEF109 | Eğitime Giriş | 4 | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||
PSD101 | Sosyal Antropoloji | 4 | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||||
PSD103 | Psikolojiye Giriş | 5 | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||
PSD105 | Davranışın Biyolojik Temelleri | 4 | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||||
1. YIL / 2. DÖNEM | AİT102 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
İNG102 | Yabancı Dil 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
TUR103 | Türk Dili 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
KAR100 | Kariyer Planlama | 2 | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||
AEF113 | Eğitim Felsefesi ve Sosyolojisi | 4 | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||
PSD102 | Gelişim Psikolojisi 1 | 5 | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||
PSD104 | Öğrenme Psikolojisi | 5 | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||
KTK100 | Kıbrıs Tarihi ve Kültürü | 2 | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||
PSD106 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma | 5 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||
2. YIL / 1. DÖNEM | AEF228 | Öğretim Teknolojileri | 4 | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||||
AEF203 | Öğretim İlke ve Teknikleri | 4 | X | X | X | |||||||||||||||||||||||||||
MAT281 | İstatistik | 4 | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||
PSD201 | Gelişim Psikolojisi 2 | 5 | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||
PSD203 | Meslek Etiği ve Yasal Konular | 5 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||
MB Seçmeli 1 | 4 | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||||
SPS201 | Sosyal Psikoloji | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||
YIL /2,. DÖNEM | AEF206 | Eğitimde Araştırma Yöntemleri | 4 | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||
PSD202 | Kişilik Kuramları | 5 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||
PSD204 | Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||
PSD206 | Test Dışı Teknikler | 5 | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||||
PSD208 | İnsan İlişkileri ve İletişim | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||
MB Seçmeli 2 | 4 | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||
GK Seçmeli 3 | 4 | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||||||
3. YIL / 1. DÖNEM | AEF305 | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | 4 | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||||
PSD301 | PDR'de Program Geliştirme | 4 | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||
PSD303 | Psikolojik Danışma Kuramları | 3 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||
PSD305 | Psikolojik Testler | 5 | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||
PSD307 | Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri | 3 | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||
PSD309 | Mesleki Rehberlik | 3 | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||
AE Seçmeli 4 | 4 | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||||
3. YIL / 2. DÖNEM | AEF361 | Girişimcilik ve Liderlik | 4 | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||
AEF312 | Sınıf Yönetimi | 4 | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||||
PSD302 | Okullarda Gözlem | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||
PSD304 | Meslek Danışmanlığı Uygulaması | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||
PSD306 | Davranış Bozuklukları | 3 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||
AE Seçmeli 5 | 4 | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||
AE Seçmeli 6 | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||
4. YIL / 1. DÖNEM | AEF411 | Özel Eğitim ve Kaynaştırma | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||
PSD401 | PDR Alan Çalışması 1 | 10 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||
PSD403 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması 1 | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||
PSD405 | Grupla Psikolojik Danışma | 4 | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||
AE Seçmeli 7 | 4 | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||||||
AE Seçmeli 8 | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||
4. YIL / 2. DÖNEM | AEF470 | Öğrenme Güçlüğü | 4 | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||||
PSD402 | PDR Alan Çalışması 2 | 10 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||
PSD404 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması 2 | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||
PSD406 | PDR Semineri | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||
AE Seçmeli 9 | 4 | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||||||||
AE Seçmeli 10 | 4 | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||
TOPLAM AKTS KREDİSİ | 240 |
Mezunlar İçin İş Olanakları
Türkçe Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans programından mezun olanlar, Rehber Öğretmen (Psikolojik Danışman) unvanıyla veya istihdam eden kurumun vereceği kadro unvanıyla (örneğin; Psikolojik Danışman, Pedagog, İnsan Kaynakları Uzmanı, Eğitim Uzmanı vb.) eğitim, adalet, sağlık ve endüstri gibi sektörlerde çalışabilmektedirler.
Lisansüstü Programlara Erişim
Bu programdan mezun olan öğrenciler lisansüstü programlara başvurabilirler.
Programın Yapısı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programı toplam 240 AKTS kredilik 58 dersten oluşmaktadır.
Ortak zorunlu dersler ve seçmeli dersler hariç her yarıyılda en az 5 ders vardır.
Her programda Türkiye Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen ortak zorunlu dersler ve Üniversite Senatosu tarafından belirlenen diğer ortak dersler bulunur.
- sınıfın güz döneminden (2. dönemden) itibaren her yarıyılda seçmeli dersler açılır.
Her lisans programında en az 10 seçmeli ders bulunmaktadır.
Üniversite Genelinde Verilen Dersler
ÜNİVERSİTE GENELİNDE VERİLEN DERSLER | ||
ÜNİVERSİTE ORTAK DERSLERİ | Kampüs Oryantasyonu | YDÜ'deki kampüs hayatını tanımak için, öğrenciler birinci sınıfın ilk döneminin başında bu derse kaydolurlar. |
Kariyer planlaması | Öğrenciler, mezuniyet sonrası iş hayatına hazırlanmak için birinci sınıfın ikinci döneminin başında bu derse kayıt olurlar. | |
Kıbrıs Tarihi ve Kültürü
| Bu ders öğrenciler tarafından birinci sınıfta alınır ve yerel tarih ve kültürü tanımalarına yardımcı olmayı amaçlar. | |
YÖK TARAFINDAN BELİRLENEN ORTAK ZORUNLU DERSLER | Türk Dili I-II (Bu dersin yerine, uluslararası öğrenciler için "Yabancılar için Türkçe I ve II")
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I-II | Bu dersler, Yükseköğretim Mevzuatına göre Türkiye'deki tüm ön lisans ve lisans programlarında açılması zorunlu olan derslerdir. |
Bilişim Teknolojileri | Bu ders, öğrencilere temel bilişim teknolojileri ile ilgili yeterlikleri kazandırmak için Türkiye'deki tüm önlisans ve lisans programlarında öngörülmektedir. | |
Yabancı Dil (İNGİLİZCE) I ve II | Bu dersler birinci ve ikinci yarıyılda verilir ve her fakültenin program müfredatına göre yürütülür. |
Ders Yapısı ve Krediler Tablosu
1 . Yıl Güz Dönemi | ||||||
DERS KODU | ÖNKOŞUL | DERS ADI | TEORİK | UYGULAMA/ LABORATUVAR | YEREL KREDİ | AKTS |
AİT101 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I | 2 | 0 | 2 | 2 | |
İNG101 | Yabancı Dil 1 | 3 | 0 | 3 | 3 | |
TUR101 | Türk Dili 1 | 2 | 0 | 2 | 2 | |
BİL101 | Bilişim Teknolojileri | 3 | 0 | 3 | 4 | |
KAM100 | Kampüs Oryantasyonu | 2 | 0 | 0 | 2 | |
AEF109 | Eğitime Giriş | 2 | 0 | 2 | 4 | |
PSD101 | Sosyal Antropoloji | 3 | 0 | 3 | 4 | |
PSD103 | Psikolojiye Giriş | 3 | 0 | 3 | 5 | |
PSD105 | Davranışın Biyolojik Temelleri | 3 | 0 | 3 | 4 | |
Toplam | 30 |
1.Yıl Bahar Dönemi | ||||||
DERS KODU | ÖNKOŞUL | DERS ADI | TEORİK | UYGULAMA/ LABORATUVAR | YEREL KREDİ | AKTS |
AİT102 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II | 2 | 0 | 2 | 2 | |
İNG102 | Yabancı Dil 2 | 3 | 0 | 3 | 3 | |
TUR102 | Türk Dili 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | |
KAR100 | Kariyer Planlama | 0 | 0 | 0 | 2 | |
AEF113 | Eğitim Felsefesi ve Sosyolojisi | 2 | 0 | 2 | 4 | |
PSD102 | Gelişim Psikolojisi 1 | 3 | 0 | 3 | 5 | |
PSD104 | Öğrenme Psikolojisi | 3 | 0 | 3 | 5 | |
PSD106 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma | 3 | 0 | 3 | 5 | |
KTK100 | Kıbrıs Tarihi ve Kültürü | 2 | 0 | 2 | 2 | |
Toplam | 30 |
2. Yıl Güz Dönemi | ||||||
DERS KODU | ÖNKOŞUL | DERS ADI | TEORİK | UYGULAMA/ LABORATUVAR | YEREL KREDİ | AKTS |
AEF228 | Öğretim Teknolojileri | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF203 | Öğretim İlke ve Yöntemleri | 2 | 0 | 2 | 4 | |
MAT281 | İstatistik | 2 | 0 | 2 | 5 | |
PSD201 | Gelişim Psikolojisi 2 | 3 | 0 | 3 | 4 | |
PSD203 | Meslek Etiği ve Yasal Konular | 3 | 0 | 3 | 5 | |
SPS201 | Sosyal Psikoloji | 3 | 0 | 3 | 4 | |
MB Seçmeli 1 | 2 | 0 | 2 | 4 | ||
Toplam | 30 |
2.Yıl Bahar Dönemi | ||||||
DERS KODU | ÖNKOŞUL | DERS ADI | TEORİK | UYGULAMA/ LABORATUVAR | YEREL KREDİ | AKTS |
AEF206 | Eğitimde Araştırma Yöntemleri | 2 | 0 | 2 | 4 | |
PSD202 | Kişilik Kuramları | 3 | 0 | 3 | 5 | |
PSD204 | Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları | 3 | 0 | 3 | 4 | |
PSD206 | Test Dışı Teknikler | 2 | 2 | 3 | 5 | |
PSD208 | İnsan İlişkileri ve İletişim | 3 | 0 | 3 | 4 | |
MB Seçmeli 2 | 2 | 0 | 3 | 4 | ||
GK Seçmeli 3 | 2 | 0 | 2 | 4 | ||
Toplam | 30 |
3.Yıl Güz Dönemi | ||||||
DERS KODU | ÖNKOŞUL | DERS ADI | TEORİK | UYGULAMA/ LABORATUVAR | YEREL KREDİ | AKTS |
AEF305 | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | 2 | 0 | 2 | 4 | |
PSD301 | PDR'de Program Geliştirme | 3 | 0 | 3 | 4 | |
PSD303 | Psikolojik Danışma Kuramları | 3 | 0 | 3 | 5 | |
PSD305 | Psikolojik Testler | 2 | 0 | 3 | 5 | |
PSD307 | Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri | 2 | 2 | 3 | 5 | |
PSD309 | Mesleki Rehberlik | 3 | 0 | 3 | 3 | |
AE Seçmeli 4 | 2 | 0 | 2 | 4 | ||
Toplam | 30 |
3.Yıl Bahar Dönemi | ||||||
DERS KODU | ÖNKOŞUL | DERS ADI | TEORİK | UYGULAMA/ LABORATUVAR | YEREL KREDİ | AKTS |
AEF361 | Girişimcilik ve Liderlik | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF312 | Sınıf Yönetimi | 2 | 0 | 2 | 4 | |
PSD302 | Okullarda Gözlem | 2 | 2 | 3 | 5 | |
PSD304 | Meslek Danışmanlığı Uygulaması | 1 | 4 | 3 | 5 | |
PSD306 | Davranış Bozuklukları | 3 | 0 | 3 | 4 | |
AE Seçmeli 5 | 2 | 0 | 2 | 4 | ||
AE Seçmeli 6 | 2 | 0 | 2 | 4 | ||
Toplam | 30 |
4.Yıl Güz Dönemi | ||||||
DERS KODU | ÖNKOŞUL | DERS ADI | TEORİK | UYGULAMA/ LABORATUVAR | YEREL KREDİ | AKTS |
AEF411 | Özel Eğitim ve Kaynaştırma | 2 | 0 | 2 | 4 | |
PSD401 | PDR Alan Çalışması 1 | 2 | 6 | 5 | 10 | |
PSD403 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması 1 | 1 | 4 | 3 | 4 | |
PSD405 | Grupla Psikolojik Danışma | 3 | 0 | 3 | 4 | |
AE Seçmeli 7 | 2 | 0 | 2 | 4 | ||
AE Seçmeli 8 | 2 | 0 | 2 | 4 | ||
Toplam | 30 |
4.Yıl Bahar Dönemi | |||||||||||||
DERS KODU | ÖNKOŞUL | DERS ADI | TEORİK | UYGULAMA/ LABORATUVAR | YEREL KREDİ | AKTS | |||||||
AEF470 | Öğrenme Güçlüğü | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD402 | PDR Alan Çalışması 2 | 2 | 6 | 5 | 10 | ||||||||
PSD404 | Bireyle Psikolojik Danışmanlık Uygulaması 2 | 1 | 4 | 3 | 4 | ||||||||
PSD406 | PDR Semineri | 2 | 0 | 3 | 4 | ||||||||
AE Seçmeli 9 | 2 | 0 | 2 | 4 | |||||||||
AE Seçmeli 10 | 2 | 0 | 2 | 4 | |||||||||
Toplam | 30 | ||||||||||||
ALAN SEÇMELİ DERSLERİ | |||||||||||||
DERS KODU | ÖNKOŞUL | DERS ADI | TEORİK | UYGULAMA/ LABORATUVAR | YEREL KREDİ | AKTS | |||||||
PSD320 | Çözüm Odaklı Psikolojik Danışma | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD321 | Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD322 | Çocuk İstismarı ve İhmali | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD323 | Anne Baba Eğitimi | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD324 | Duyuşsal Eğitim | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD325 | Özel Yetenekli Çocuklar ve Eğitimi | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD326 | Yeni Psikolojik Danışma Yaklaşım ve Modelleri | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD327 | Cinsel Sağlık Eğitimi | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD328 | Aile İçi İlişkiler ve İletişim | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD329 | Endüstri ve Örgüt Psikolojisi | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD420 | Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD421 | Sosyal Beceri Eğitimi | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD422 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD423 | Krize Müdahale | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD424 | Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD425 | Okulda Ruh Sağlığı | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD426 | RPD’de Konsültasyon | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD427 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD428 | Yakın İlişkiler Psikolojisi | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
PSD429 | Türk Kültüründe Aile ve Çocuk | 2 | 0 | 2 | 4 | ||||||||
ALAN DIŞI SEÇMELİ DERSLER | ||||||
DERS KODU | ÖNKOŞUL | DERS ADI | TEORİK | UYGULAMA/ LABORATUVAR | YEREL KREDİ | AKTS |
AEF350 | Sanat ve Estetik | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF351 | Bilim Tarihi ve Felsefesi | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF352 | Türk İşaret Dili | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF353 | Medya Okuryazarlığı | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF354 | İnsan İlişkileri ve İletişim | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF355 | Geleneksel Türk El Sanatları | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF356 | Beslenme ve Sağlık | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF357 | Ekonomi ve Girişimcilik | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF358 | Türk Sanatı Tarihi | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF359 | Bilim ve Araştırma Etiği | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF360 | Çevre Eğitimi | 2 | 0 | 2 | 4 | |
KTK100 | Kıbrıs Tarihi ve Kültürü | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF450 | Çocuk Psikolojisi | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF451 | Karşılaştırmalı Eğitim | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF452 | Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF453 | Okul Dışı Öğrenme Ortamları | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF454 | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF455 | Eğitimde Proje Hazırlama | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF456 | Karakter ve Değer Eğitimi | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF457 | Eğitim Antropolojisi | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF458 | Eğitimde Program Dışı Etkinlikler | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF459 | Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF460 | Eleştirel ve Analitik Düşünme | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF461 | Mikro Öğretim | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF462 | Eğitimde Drama | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF463 | Müze Eğitimi | 2 | 0 | 2 | 4 | |
AEF464 | Açık ve Uzaktan Öğrenme | 2 | 0 | 2 | 4 |
Ek Bilgiler
Herhangi bir engelinizden dolayı derslere erişim için desteğe ihtiyacı olan öğrencilere Engelsiz Destek Birimi yardımcı olmaktadır. [email protected]
Sınav Yönergeleri, Değerlendirme ve Notlandırma
YDÜ’de alınan her ders için dersi veren akademik personel tarafından yapılan değerlendirmenin sonucunda öğrencilere aşağıda açıklaması verilen harf notlarından birisi verilir. Her harf notunun karşılığında bir AKTS ağırlığı mevcuttur.
Aşağıdaki tablo harf notları, ağırlıkları ve AKTS denkliği hakkında bilgi vermektedir:
NOT | HARF NOTU | KATSAYI | AKTS NOTU |
90-100 | AA | 4.0 | A |
85-89 | BA | 3.5 | B* |
80-84 | BB | 3.0 | B* |
75-79 | CB | 2.5 | C* |
70-74 | CC | 2.0 | C* |
60-69 | DC | 1.5 | D |
50-59 | DD | 1.0 | E |
49-00 | FF | 0.0 | F |
*Yıldızlı harf notları için yüksek olan ağırlık uygulanır.
Herhangi bir dersten başarılı sayılabilmek için öğrencilerin 5. düzey (önlisans) ve 6. düzey (lisans) programlarda en az DD, 7. düzey (yüksek lisans) programlarda en az CC ve 8. düzey (doktora) programlarda da en az CB alması gerekir. Genel ortalamaya dahil edilmeyen dersler için öğrencilerin S (Yeterli) notu alması gerekmektedir.
Bunların yanı sıra, her yerel harf notunun bir de AKTS karşılığı not bulunmaktadır. Bu şekilde kurumlar arası hareketlilik desteklenmektedir.
Yukarıdaki tablo, YDÜ bünyesindeki tüm dersler için kullanılmaktadır. Bu harf notlarının dışında aşağıdaki harf notları da öğrenci ders dökümlerine işlenir:
I | Tamamlanmamış (Incomplete) |
S | Yeterli (Satisfactory Completion) |
U | Yetersiz (Unsatisfactory |
P | Yeterli İlerleme (Successful Progress) |
NP | Yetersiz İlerleme (Not Successful Progress) |
EX | Muaf (Exempt) |
NI | Dahil Edilmemiş (Not included) |
W | Dersten Çekilmiş (Withdrawal) |
NA | Devamsız (Never Attended) |
I (Incpmplete) notu dersin gereklerini dersi veren akademik personelin kabul edeceği geçerli bir sebepten dolayı ilgili dönemin son tarihine kadar yerine getiremeyen öğrencilere verilir. I notu alan öğrenciler, ilgili dönemin ders notlarının son teslim tarihinden en geç bir hafta sonra tüm eksik yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır. Ancak, bazı istisnai durumlarda bu süre ilgili akademik birim yöneticisi ve yönetim kurulu kararı ile bir sonraki dönemin başlangıç Tarihinden iki hafta öncesine kadar uzatılabilir. Kendisine verilen tarihte yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilerin I notları otomatik olarak FF veya U notuna dönüşecektir.
S (Satisfactory) notu kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.
U (Unsatisfactory) notu kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.
P (Successful Progress) notu genel not ortalamasına dahil olmayan ve yükümlülükleri bir dönemi aşan derslerde ilgili dönem içerisinde beklenen performansı gösterebilen öğrencilere verilir.
NP (Not Successful Progress) notu genel not ortalamasına dahil olmayan ve yükümlülükleri bir dönemi aşan derslerde ilgili dönem içerisinde beklenen performansı gösteremeyen öğrencilere verilir.
EX (Exempt) notu programda ilgili dersten muaf olan öğrencilere verilir.
NI (Not included) notu öğrencilerin almış oldukları ancak genel not ortalamalarına dahil olmayan derslerdeki perfromansları için verilir. Bu notlar öğrencinin not dökümünde belirtilir ancak kayıtlı olduğu program çerçevesinde aldığı derslere dahil edilmez.
W (Withdrawal) notu öğrencinin akademik danışmanının önerisi ve ersi veren akademik personelin izni ile ilgili dönemdeki ders ekleme/bırakma tarihinin ardından ve dönem başlangıcından 10 hafta sonraya kadar dersten çekildiği taktirde verilir. Öğrenci programdaki ilk iki döneminde herhangi bir dersten çekilemez. Ayrıca daha önce herhangi bir dersten W notu alan ve notu ortalamaya katılmayan öğrenciler aynı derslerden tekrar çekilemez. Önlisans programında eğitim gören öğrenciler en fazla iki dersten, lisans programlarında eğitim gören öğrenciler ise en fazla dört dersten çekilebilir. Öğrenci, çekildiği dersin açıldığı ilk dönemde bu dersi tekrar almak zorundadır.
NA (Never Attended) notu belirlenen derse devam koşullarını yerine getirmeyen ve dönem sonu yapılacak değerlendirmelere katılma hakkını kaybeden öğrencilere verilir. NA notu ortalama hesaplamasına katılmaz.
Öğrenci not döküm belgelerinde hem ulusal, hem de AKTS yüklerine denk gelen harf notları gösterilir
Mezuniyet Koşulları
Bu lisans programından mezun olabilmek için öğrencilerin aşağıdaki koşulları sağlamaları gerekir;
- En az 240 AKTS ve en az DD/S notu alarak programın müfredatında yer alan tüm derslerden başarılı olmak
- 00 (sıfır) üzerinden min 2.00 Ağırlıklı Genel Not Ortalamasına (CGPA) sahip olmak
- Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık öğrencileri, toplam 240 AKTS kredisi sağlamak için alan içi ve alan dışı seçmeli dersleri tamamlamak zorundadır. Aksi takdirde, programdan mezun olma şartlarını yerine getirmiş sayılmayacaktır.
Zorunlu stajlarını belirli bir süre ve nitelikte tamamlamak.
Program Şekli
Bu tam zamanlı bir programdır. Devam zorunluluğu bulunmaktadır.
Program Sorumlusu
Program Başkanı:
Doç. Dr. Yasemin Sorakın
Atatürk Eğitim Fakültesi, Kat 4, Yakın Doğu Üniversitesi Kampüsü. Ofis no:11 H 341
Değerlendirme Anketleri
Değerlendirme Anketleri
Mezuniyet Anketi
Memnuniyet Anketi
Mülakatlar