Program Bilgi Paketi
Kazanılan Derece

Özel Eğitim alanında Lisans derecesine sahip olunur.

Yeterlilik Düzeyi

Özel Eğitim Öğretmenliği Programı’nda öğrenim gören öğrenciler özel eğitim öğretmeni olarak yetişmektedir.

Programa Kabul Şartları

Türkiye Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen düzenlemeler çerçevesinde bu lisans programına öğrenci kabulü, YKS adı verilen üniversite giriş sınavı ile yapılmaktadır. Öğrencilerin akademik program tercihlerini bildirmelerinin ardından Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), öğrencileri ÖSYS'den aldıkları puana göre ilgili programa yerleştirir.

Uluslararası öğrenciler bu lisans programına girdikleri SAT, ACT vb. uluslararası sınavlardan birinin puanına veya lise diploma puanlarına göre kabul edilirler.

Değişim öğrencisi kabulü, YDÜ ve partner (paydaş) üniversite arasında imzalanan ikili anlaşmalarla belirlenen şartlara göre yapılır.

Uluslararası öğrenciler ilgili akademik birimin onayı ile bu programda yer alan derslere kayıt olabilirler. Ayrıca, YDÜ'de eğitim dili İngilizce olduğu için İngilizce dil seviyelerini kanıtlamaları gerekmektedir.

KKTC Vatandaşları ise, Yakın Doğu Üniversitesi’nin Ön-Lisans ve Lisans programlarına, her yıl yapılan Yerleştirme ve Burs Sıralama Sınavı sonucunda, tercih ettikleri bölümün kontenjan sayısı ve sınavda almış oldukları puan dikkate alınarak belirlenir. Bu konuya ilişkin geniş bilgi yine Yakın Doğu Üniversitesi’nin Öğrenci İşleri Kayıt kabul Müdürlüğü’nden alınabilir. Kayıt sırasında istenilen belgeler:

Kimlik Kartı Fotokopisi

Lise Diplomasının aslı veya mezuniyet belgesinin aslı

12 adet vesikalık fotoğraf

ön kayıt + dönemlik sosyal etkinlik ücreti alınacaktır.

Belirlenen tarihlere kadar kayıt yaptırmayan adayların yerine yedek listedeki adaylar kayıt hakkı kazanır.

Mezuniyet Koşulları ve Kurallar

Bu lisans programında öğrenim gören öğrencilerin mezun olabilmeleri için Ağırlıklı Genel Not Ortalamasının (GNO) 2.00/4.00'den az olmaması ve programdaki tüm dersleri en az DD/S harf notu ile tamamlamış olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için gerekli minimum AKTS kredisi 240'dır. Ayrıca öğrencilerin zorunlu stajlarını belirli bir süre ve nitelikte tamamlamaları zorunludur.

Önceki Öğrenimlerin Tanınması ve Değerlendirilmesi

Yakın Doğu Üniversitesi'nde tam zamanlı öğrenciler bazı derslerden ilgili yönetmelik çerçevesinde muaf tutulabilmektedir. Daha önce başka bir yükseköğretim kurumunda alınan dersin içeriği YDÜ'de verilen dersle eşdeğer ise, ders içeriği değerlendirildikten sonra ilgili fakülte/enstitü onayı ile öğrenci bu dersten muaf tutulabilir.

Programın Bilgileri

Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü Lisans programı 4 yıl, 8 dönemden oluşan bir lisans programıdır. Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü Lisans Programı toplam 60 dersten oluşmaktadır; bu derslerin %50’si alan eğitimi derslerine, %30’u meslek bilgisi derslerine, %20’si ise genel kültür derslerine ayrılmıştır. Program 158 kredi 240 AKTS’den oluşmaktadır.

Programın temel amacı 4 yıllık süre ile lisans düzeyinde Özel Eğitim Öğretmenliği eğitimi vermektir. Eğitimin dili Türkçedir. Bunun yanında öğrencilerin kendilerini geliştirmeleri açısından uygulamalı dersler de yapılmaktadır. Bu bölümü tercih eden öğrenci, ilk iki yarıyıl ortak dersler üçüncü yarıyıldan itibaren, seçmeli alan dersleri alacaklardır. Her öğrenci zihinsel yetersizlik, otizm spektrum bozukluğu, öğrenme güçlüğü, üstün yetenek, işitme yetersizliği ve görme yetersizliği gibi farklı alanlardan seçmeli ders alabilirler.

Öğrencilerin, öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeleri yakından takip ederek özel gereksinimli öğrencilerin eğitiminin önemini benimsetmek ve özel gereksinimli bireyler için öğretimi farklılaştırabilecekleri donanıma sahip olmaları Özel Eğitim Öğretmenliğinin temel amaçları arasında yer almaktadır. Ayrıca akademik yıl içerisinde Özel Eğitim alanıyla ilgili çeşitli etkinlikler gerçekleştirilerek, bu bölümdeki öğrencilerin, aktif olarak akademik ortamlarda kendilerini geliştirme fırsatı sağlanacaktır.

Öğrenciler, öğrenim süreleri boyunca Alan Gözlemi, Okul Deneyimi ve Kaynaştırma Uygulamaları, Özel Eğitimde Okul ve Kurum Deneyimi ile Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması dersleri kapsamında gözlem ve uygulama yapmaktadır. Özellikle öğrencilerin teorik olarak gördükleri derslerin akabinde uygulamaya yönelik çalışmaların yapılmasına önem verilmektedir. Mesleki yeterlilikler, ders öğretim programlarında sistemliliği, sürekliliği ve uygulanabilirliliği açısından ele alınmaktadır. Özel eğitim alanında öğrenciler, özel eğitim kurumlarında veya kaynaştırma eğitimi verilen ilköğretim ve ortaöğretim okullarında 84 saati doldurmak suretiyle uygulama yaparlar. Bu 84 saatin 80 saati, okul dışı gözlem ile ders öğretimini gözlem ve 4 saati ise ders anlatımı veya etkinliğe ayrılmaktadır. Öğrenciler eğitim ve öğretim yoluyla edindikleri bilgi ve becerileri uygulayarak deneyim kazanırlar. Öğrenciler okulların özel eğitim uygulamalarını incelerler, okul hakkında, özel eğitim öğretmenleri hakkında, okulda yapılan özel eğitim programlarının uygulanması hakkında bilgiler edinirler. Özel eğitim öğretmeninin ders anlatımını gözlemlerler, bir öğrenciyi gözlemleyip incelerler, stajla ilgili yorum ve değerlendirmeler yaparlar. Okulda özel eğitim uygulamalarında öğrencilerin düzeyine ilişkin yaptıkları performansın değerlendirmesini yaparlar. Öğrencilere alanda deneyim kazandırma hedeflenmektedir. Bir öğretmen adayının okulda nasıl olması gerektiği, konuşması, öğretmenlerle iletişimi ve kendilerini geliştirmeleri, becerilerini olumlu yönde kazanmalarına yardımcı olmaktadır.

Programdan mezun olan öğrenciler Özel Eğitim Öğretmeni ünvanı alırlar. Mezun olan öğrenciler, Milli Eğitim Bakanlığı’nın KPSS sınavı sonrasında okullara özel eğitim öğretmeni olarak ataması, Rehberlik Araştırma merkezlerinde (RAM)’da çalışmak, özel eğitim okulları ile kaynaştırma/bütünleştirme uygulamalası yapılan okullarda, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde özel eğitim öğretmeni olarak çalışmak ve üniversitelerde akademik kariyer yapmak gibi kariyer ve iş imkanı bulunmaktadır.

Özel eğitim bölümünün vizyonu, özel gereksinimli bireylerle ilgili eğitim, gelişim, destek gibi tüm alanlarda üst düzeyde çalışmalar yapmak ve çalışmalardan elde edilen bilgileri toplumunda farkındalığını artırarak paylaşmaktır.

Özel eğitim bölümünün misyonu, özel gereksinimli bireylerin bağımsızlığa ulaştırılıp topluma entegre edilmelerini, üretken ve aktif görevlerde yer almalarını sağlamayı hedefleyen çağdaş eğitim kültürünü benimsemiş öğretmenler yetiştirmektir.

Bu misyonun ışığında;

  • Öğretmen adaylarına, özel gereksinimli tüm bireylerin bağımsız yaşayabilmeleri için gerekli olan becerileri kazanmalarını sağlayacak bilgi ve becerileri kazandırmak ve etik kurallara uygun nitelikli öğretmenler yetiştirmek.
  • Özel gereksinimli çocuklara ve ailelerine destek eğitim hizmetlerini sağlamak ve sağlanan hizmetlerin niteliğini arttırmak.
  • Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim hizmetleri hakkında toplumu bilgilendirmek.
  • Özel eğitim politikalarını belirleme sürecine aktif olarak katılmak ve özel eğitim hizmetlerinin yaygınlaştırılmasını ve geliştirilmesini sağlamak.
  • Özel eğitim hizmetlerini genel eğitim hizmetlerinin bir parçası olarak yürütülmesini sağlarken bu bireylerin en az kısıtlayıcı ortamlarda eğitim almasını sağlamak.
  • Farklı öğretim yöntemlerini bilen ve kullanan özel eğitim öğretmenleri yetiştirmek.
  • Özel eğitim öğretmenlerine disiplinler arası çalışma becerileri kazandırmak.
  • Alanında uzman çözüm odaklı ve nitelikli özel eğitim öğretmenlerini yetiştirmek.
  • Özel eğitimin her alanında yürütülecek araştırmalara öncülük etmek amaçlanmaktadır.

 

 

 

Eğitim Öğretim Yöntemleri, öğrencilerin bireysel çalışabilmeleri, yaşam boyu öğrenmeye devam etmeleri, gözlem yapabilme, başkasına öğretebilme, öğrencinin gereksinimlerine uygun eğitim programları ve ortamları hazırlayabilme, edindikleri bu bilgileri sunabilme, eleştirel düşünebilme, takım çalışmalarında aktif görev alabilme, teknolojiden etkin yararlanabilme gibi becerilerini arttırmayı hedefleyecek şekilde seçilmektedir.  Öğretim elemanları verdikleri derslerin içerikleri doğrultusunda her ders için uygun değerlendirmeler yaparak, öğrencilerin başarı durumları hakkında karar vermektedirler. Bu değerlendirme yazılı sınav (sınıfta, evde, açık kitap) sunum, portfolyo, rapor veya proje üzerinden yapılabilir. Bu değerlendirmeler kendi içerisinde farklı ağırlıklarda hesaplanmaktadır.

Program Kazanımları
  1. Özel eğitimin kavramsal, kuramsal ve tarihsel gelişimini tanımlama
  2. Özel gereksinimi olan bireylerin değerlendirilmesinde ve eğitiminde kullanılan bilimsel yöntem ve tekniklerdeki gelişmeleri kavrama
  3. Özel eğitim ile ilgili politikalardaki, yasal düzenlemelerdeki değişiklikleri ve gelişmeleri tanımlama
  4. Tipik gelişen ve farklı gelişen bireylerin gelişimsel özelliklerini tanımlama
  5. Özel gereksinimi olan bireylerin bireysel, eğitsel , çevresel , kültürel , dil özelliklerini ve gelişimsel, akademik, mesleki gereksinimlerini dikkate alarak değerlendirme
  6. Değerlendirme sonuçlarını kullanarak özel eğitime uygunluğu belirlenen bireyler için Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama ve BEP’ e bağlı olarak bireysel öğretimi planlama ve uygulama
  7. Özel gereksinimi olan bireylerin gereksinimlerine ve özelliklerine uygun değerlendirme ve öğretim materyalleri geliştirme
  8. Özel gereksinimi olan bireylerin gelişimsel, akademik, mesleki yeterliliklerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanma
  9. Öğretim sürecini ve materyallerini özel gereksinimi olan bireylerin gereksinimlerini, kültürel, dil ve çevresel özelliklerini  dikkate alarak uyarlama
  10. Öğretimin etkililiğini izleyerek veriye dayalı karar alma sürecini kullanma

11 Etkili sınıf yönetimi ve problem davranışlarla baş etme stratejilerini etkin kullanma

  1. Değerlendirme, öğretimi planlama ve uygulama sürecinde öğretim teknolojilerini kullanma
  2. Eğitim-öğretim sürecine aile katılımını sağlamak amacıyla aile eğitimi ve rehberliği yapma
  3. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alma ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirme
  4. Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
  5. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  6. Özel gereksinimi olan bireylere sunulan hizmetlerin etkililiğini ve sürekliliğini artırmak amacıyla paydaşlarla ( aile, diğer öğretmenler, sivil toplum kuruluşları , kamu kurumları vb) işbirliği yapma
  7. Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme
  8. Alanı ile ilgili bilimsel  etkinlere (seminer, konferans, çalıştay) katılma ve yayınları izleme
  9. Kişisel ve mesleki gelişimi için bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanma
  10. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlama ve uygulama

22.Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman ve uzman olmayan kişilerle paylaşma

  1. Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
  2. Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve ve bu gelişmeleri izler.
  3. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  4. Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  5. Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
  6. Farklılıklar konusunda olumlu tutum geliştirme ve toplumsal farkındalığın oluşturulmasına katkıda bulunma
  7. Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
  8. Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır

31.Kalite yönetimi ve  süreçlerine  uygun davranma ve katılma.

32.Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranma

33.Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar

  1. Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

35. Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.

Ders ve Program Kazanımları İlişkisi
  Program Kazanımları                      
Ders KoduDers Adı1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435
1.Yıl   -  1. Dönem                      
ING101Yabancı Dil I-----5-----5-----------------------
AİT101Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I-----5-----------------------------
TUR101Türk Dili I-5---------------------------------
BİL101Bilişim Teknolojileri----55-----------------------------
KAM100Üniversiteye Uyum5-5-5 -----------------------------
AEF109Eğitime Giriş5---5 -----------------------------
SGK104Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım5---55-----------------------------
OEO101Özel Eğitim5---55-----------------------------
OEO103Çocuk Gelişimi5---55-----------------------------
1.Yıl   -  2. Dönem                      
ING102Yabancı Dil II-----5-----5-----------------------
AIT102Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II-----5-----------------------------
TUR103Türk Dili II-5---------------------------------
KAR100Kariyer Planlama---------5------5------------------
AEF104Eğitim Psikolojisi5--5--------    ------------------
AEF113Eğitim Felsefesi ve Sosyolojisi55 55------------------------------
OEO106Alan Gözlemi I5---55-----------------------------
KTK100Kıbrıs Kültürü ve Tarihi ----------------------------------
OEO102Bireysel Farklılıklar ve Tutumlar5---55-----------------------------
2.Yıl   -  1.Dönem                      
AEF466Seçmeli: Eleştirel Düşünme ve Yaratıcı Problem Çözme5---5-------------------------55---
AEF203Öğretim İlke ve Yöntemleri5555------------------------------
AEF228Öğretim Teknolojileri555-----------------------------
OEO209Özel Eğitim Politikaları ve Yasal Düzenlemeler5---55----------------------------
OEO203Erken Çocuklukta Özel Eğitim5---55-----------------------------
OEO207Özel Eğitimde Bütünleştirme5---55-----------------------------
OEO201Uygulamalı Davranış Analizi555555555-----5--------------------
OEO205Özel Eğitimde Değerlendirme55555555555------------------------
2.Yıl   -  2. Dönem                      
AEF206Eğitimde Araştırma Yöntemleri------------------------555-----55-
AEF469Seçmeli:Çok Kültürlü Eğitim ve Öğretim-----------------------------------
OEO210Okul Deneyimi ve Kaynaştırma Uygulamaları5---55---------------- 5-----------
OEO204Özel Gereksinimli Bireylere Beceri ve Kavram Öğretimi5---55------5----------------------
OEO212Zihin Yetersizliği Olan Bireyler ve Eğitimi-----------------------------------
OEO202Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı55555555555---5--------------------
OEO208Özel Gereksinimli Bireylere Dil ve İletişim Becerilerinin Kazandırılması5--55-5--55---5--------------------
OEO206Özel Eğitimde Öğretim Yöntem ve Teknikler5---555--55---5--------------------
3.Yıl   -  1.Dönem                      
AEF361Girişimcilik ve Liderlik5555--555--------------------------
AEF305Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme-----------------------------------
OEO309Özel Eğitimde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı5---55---55------------------------
OEO301Özel Eğitimde Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi55555555555----55---55-------------
OEO303Özel Eğitimde Matematik Öğretimi55555555555----55---55-------------
OEO311Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor55555555555----55---55-------------
OEO307Özel Eğitimde Sanatsal Becerilerin Öğretimi55555555555----55---55-------------
OEO313Öğrenme Güçlükleri ve Müdahale Yaklaşımları55555555555----55---55-------------
3.Yıl   -  2.Dönem                      
OEO302Özel Eğitimde Sosyal ve Toplumsal Becerilerin Öğretimi55555555555----55---55-------------
OEO304Özel Eğitimde Aile Eğitimi55555555555----55---55 ------------
OEO308Özel Eğitimde Oyun ve Müzik555-5------------------------------
OEO306Özel Eğitimde Fen ve Sosyal Bilgiler Öğretimi55555555555----555---55-------------
OEO310Özel Eğitimde Okul ve Kurum Deneyimi5---55555------5 ---  -------------
AEF312Sınıf Yönetimi55555555555----55---55-------------
SEC1Seçmeli5---55---55----5 ---  -------------
4.Yıl   -  1.Dönem                      
OEO401Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması I-----55555----555--5555-----------
OEO403Özel Eğitimde Meslek Etiği---------------55 --5555-----------
SEC2Seçmeli-----------------------------------
OEO407Özel Eğitimde Sınıf ve Davranış Yönetimi-----------------------------------
SEC3Seçmeli---------55------------------------
4.Yıl  -  2.Dönem                      
OEO402Özel Eğitimde Öğrenmelik Uygulaması II------55555----555--5555-----------
AEF412Okullarda Rehberlik555555555--------------------------
AEF468Yaşam Boyu Öğrenme5--555-----------------------------
OEO404Özel Gereksinimli Bireyler için Geçiş Becerileri ve Mesleki Eğitim----------5-5----------------------
SEC4Seçmeli-----------------------------------
SEC5Seçmeli----------5-5----------------------
Mezunlar İçin İş Olanakları

Programdan mezun olan öğrenciler Özel Eğitim Öğretmeni ünvanı alırlar. Mezun olan öğrenciler, Milli Eğitim Bakanlığı’nın KPSS sınavı sonrasında okullara özel eğitim öğretmeni olarak ataması, Rehberlik Araştırma merkezlerinde (RAM)’da çalışmak, özel eğitim okulları ile kaynaştırma/bütünleştirme uygulaması yapılan okullarda, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde özel eğitim öğretmeni olarak çalışmak ve üniversitelerde akademik kariyer yapmak gibi kariyer ve iş imkanı bulunmaktadır.

Lisansüstü Programlara Erişim

Bu programdan mezun olan öğrenciler lisansüstü programlara başvurabilirler.

Programın Yapısı

Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü Lisans programı 4 yıl, 8 dönemden oluşan bir lisans programıdır. Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü Lisans Programı toplam 60 dersten oluşmaktadır; bu derslerin %50’si alan eğitimi derslerine, %30’u meslek bilgisi derslerine, %20’si ise genel kültür derslerine ayrılmıştır. Program 158 kredi 240 AKTS’den oluşmaktadır.

Üniversite Genelinde Verilen Dersler
ÜNİVERSİTE GENELİNDE VERİLEN DERSLER
ÜNİVERSİTE ORTAK DERSLERİKampüs OryantasyonuYDÜ'deki kampüs hayatını tanımak için, öğrenciler birinci sınıfın ilk döneminin başında bu derse kaydolurlar.
Kariyer planlamasıÖğrenciler, mezuniyet sonrası iş hayatına hazırlanmak için birinci sınıfın ikinci döneminin başında bu derse kayıt olurlar.
Kıbrıs Tarihi ve Kültürü 

 

Bu ders öğrenciler tarafından birinci sınıfta alınır ve yerel tarih ve kültürü tanımalarına yardımcı olmayı amaçlar.
YÖK TARAFINDAN BELİRLENEN ORTAK ZORUNLU DERSLERTürk Dili I-II

(Bu dersin yerine, uluslararası öğrenciler için "Yabancılar için Türkçe I ve II")

 

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I-II

Bu dersler, Yükseköğretim Mevzuatına göre Türkiye'deki tüm ön lisans ve lisans programlarında açılması zorunlu olan derslerdir.
Bilişim TeknolojileriBu ders, öğrencilere temel bilişim teknolojileri ile ilgili yeterlikleri kazandırmak için Türkiye'deki tüm önlisans ve lisans programlarında öngörülmektedir.
Yabancı Dil (İNGİLİZCE) I ve IIBu dersler birinci ve ikinci yarıyılda verilir ve her fakültenin program müfredatına göre yürütülür.
Ders Yapısı ve Krediler Tablosu
2018 Öncesi Program

BİRİNCİ YIL

Güz Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
ÖZE 101Özel Eğitim2  
ÖZE 103Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu2  
ÖZE 105Çocuk Gelişimi2  
İNG 101Yabancı Dil 13  
BİL 101Bilgisayar I3  
TUR 101Türkçe I: Yazılı Anlatım2  
AİT 101Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi2  
AEF 101Eğitim Bilimine Giriş3  

Bahar Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
ÖZE 102Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek2  
ÖZE 104İşitme ve Görme Yetersizliği2  
ÖZE 106Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım2  
İNG 102Yabancı Dil II3  
BİL 102Bilgisayar II3  
TUR 102Türkçe II: Sözlü Anlatım2  
AİT 102Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II2  
AEF 102Eğitim Psikolojisi3 

İKİNCİ YIL

Güz Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
OZE 201Erken Çocuklukta Özel Eğitim3  
OZE 203Uygulamalı Davranış Analizi3  
OZE 205Özel Eğitimde Bütünleştirme2  
OZE 207Türk İşaret Dili2  
SİY 209İşitme Yetersizliği ve Dil2  
SZY 211Ergenlik ve Cinsel Eğitim2  
AEF 314Ölçme Değerlendirme3  
AEF 201Öğretim İlke ve Yöntemleri3  

Bahar Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
ÖZE 202Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi3  
ÖZE 204Özel Eğitimde Değerlendirme3  
ÖZE 206Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim2  
ÖZE 208Özel Eğitimde Oyun ve Müzik2  
ÖZE 210Braille Okuma-Yazma2  
SZY 212Zihin Yetersizliğinde Kavram Öğretimi2  
SÖG 214Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu2  
EDS 216Özel Eğitim Kurumlarında Gözlem3  

ÜÇÜNCÜ YIL

Güz Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
ÖZE 301Özel Eğitimde Okuma-Yazma Öğretimi3  
ÖZE 303Özel Eğitimde Fen ve Sosyal Bilgiler Öğretimi3  
ÖZE 305Özel Eğitimde Matematik Öğretimi3  
ÖZE 307Özel Eğitimde Sosyal Uyum Becerilerinin Öğretimi3  
ÖZE 309Bireyselleştirilmiş Eğitim ve Geçiş Planlarının Hazırlanması2  
SZY 311Erken Müdahale Programları2  
SZY 313İş ve Meslek Becerilerinin Öğretimi2  
AEF 303Sınıf Yönetimi2  

Bahar Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
ÖZE 302Özel Eğitimde Aile Eğitimi3  
ÖZE 304Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi3  
ÖZE 306Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor3  
ÖZE 308Özel Eğitimde Sanatsal Becerilerin Öğretimi2  
SOSB 310Yalnışsız Öğretim Yöntemleri2  
SZY 312Zihin Yetersizliğinde Yetişkinliğe Geçiş2  
AEF 306Topluma Hizmet Uygulamaları2  
EDS 316Özel Eğitimde Okul ve Kurum Deneyimi3  

DÖRDÜNCÜ YIL

Güz Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
ÖZE 401Özel Eğitimde Meslek Etiği2  
ÖZE 403Özel Eğitimde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı2  
SZY 405Zihin Yetersizliğinde Disiplinlerarası Çalışma ve İşbirliği2  
SÖY 407Yaratıcı Düşünme Eğitimi2  
AEF 210Bilimsel Araştırma Yöntemleri2  
AEF 406Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması I6  

Bahar Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
ÖZE 402Özel Eğitim Politikaları ve Yasal Düzenlemeler2  
SZY 410Çoklu Yetersizlik ve Eğitimleri2  
SGY 406Görme Becerilerinin Desteklenmesi2  
AEF 213Rehberlik3  
AEF 402Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi2  
AEF 407Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması II6  
TeorikUygulamaKrediSaatAKTS
13432150166240
2018 Sonrası Program

BİRİNCİ YIL

Güz Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
MBAEF 109Eğitime Giriş2  
MBAEF 104Eğitim Psikolojisi2  
GKAİT 101Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi2  
GKİNG 101Yabancı Dil 12  
GKTUR 101Türk Dili  I: Yazılı Anlatım3  
GKBİL101Bilişim Teknolojileri3  
AEOZO 101Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu2  
AEOZO 103Özel Eğitim2  
 Toplam  18   

Bahar Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
MBAEF111Eğitim Sosyolojisi2  
MBAEF106Eğitim Felsefesi2  
GKAİT 102Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II2  
GKİNG 102Yabancı Dil II2  
GKTUR 103Türk Dili II: Sözlü Anlatım3  
AEOZO 102Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek2  
AEOZO 104İşitme ve Görme Yetersizliği2  
AEOZO 106Çocuk Gelişimi3  
 Toplam 18  

İKİNCİ YIL

Güz Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
MBAEF209Türk Eğitim Tarihi2  
MBAEF206Eğitimde Araştırma Yöntemleri2  
AESİY 209İşitme Yetersizliği ve Dil2  
AESZY 211Ergenlik ve Cinsel Eğitim2  
AEOZO 201Erken Çocuklukta Özel Eğitim3  
AEOZO 203Uygulamalı Davranış Analizi3  
AEOZO 205Özel Eğitimde Değerlendirme3
AEOZO 207Özel Eğitimde Bütünleştirme2  
AEOZO 209Türk İşaret Dili2  
 Toplam 21  

Bahar Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
MBAEF228Öğretim Teknolojileri2  
MBAEF203Öğretim İlke ve Yöntemleri2  
AESZY 212Zihin Yetersizliğinde Kavram Öğretimi2  
AESÖG 214Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu2  
AEOZO 202Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi3  
AEOZO 204Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim2  
AEOZO 206Bireyselleştirilmiş Eğitim ve Geçiş Planlarının Hazırlanması2  
AEOZO 208Braille Okuma-Yazma2  
AEEDS 216Özel Eğitim Kurumlarında Gözlem3  
 Toplam20  

ÜÇÜNCÜ YIL

Güz Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
MBAEF 302Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi2  
MBAEF305Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme2  
AESZY 311Erken Müdahale Programları2  
AESZY 313İş ve Meslek Becerilerinin Öğretimi2  
AEOZO 301Özel Eğitimde Okuma-Yazma Öğretimi3  
AEOZO 303Özel Eğitimde Fen ve Sosyal Bilgiler Öğretimi3  
AEOZO 305Özel Eğitimde Matematik Öğretimi3  
AEOZO 307Özel Eğitimde Sanatsal Becerilerin Öğretimi2  
AEOZO 309Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor2  
 Toplam 21  

Güz Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
MBAEF320Eğitimde Ahlak ve Etik2  
MBAEF 312Sınıf Yönetimi2  
AESOSB 310Yalnışsız Öğretim Yöntemleri2  
AESZY 312Zihin Yetersizliğinde Yetişkinliğe Geçiş2  
AEOZO 302Özel Eğitimde Sosyal Uyum Becerilerinin Öğretimi3  
AEOZO 304Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi3  
AEOZO 306Özel Eğitimde Oyun ve Müzik2  
AEOZO 308Özel Eğitimde Aile Eğitimi3  
AEEDS 316Özel Eğitimde Okul ve Kurum Deneyimi3  
 Toplam 20  

DÖRDÜNCÜ YIL

Güz Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
MBAEF 405Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması I5  
MBAEF462Eğitimde Drama2  
MBAEF455Eğitimde Proje Hazırlama2  
AESZY 405Zihin Yetersizliğinde Disiplinlerarası Çalışma ve İşbirliği2  
AESÖY 407Yaratıcı Düşünme Eğitimi2  
AEOZO 401Özel Eğitimde Materyal Tasarımı2  
 Toplam 15  

Bahar Dönemi

KODUDERSİN ADIKREDİT.NOTNOT
MBAEF 410Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması II5  
MBAEF412Okullarda Rehberlik2  
MBAEF451Karşılaştırmalı Eğitim2  
GKAEF208Topluma Hizmet Uygulamaları2  
AESGY 406Görme Becerilerinin Desteklenmesi2  
AESZY 410Çoklu Yetersizlik ve Eğitimleri2  
AEOZO 402Özel Eğitim Politikaları ve Yasal Düzenlemeler2  
 Toplam 17  
Genel ToplamTeorikUygulamaKrediAKTSSaatYüzde
MBMESLEK BİLGİSİ361242714828
GKGENEL KÜLTÜR18219302013
AEALAN EĞİTİMİ8410891399459
TOPLAM13824150240162100
Ek Bilgiler

Yatay Geçiş Koşulları

Genel Koşullar:

Merkezi yerleştirme puanı ile yatay geçişler hariç, önlisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, yıllık öğretim yapan önlisans programlarının ilk iki yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Üniversite içinde aynı diploma programlarında kontenjan sınırlaması olmaksızın yatay geçiş yapılabilir. ÖSYM birinci basamak sınavı ile yükseköğretim kurumlarına yerleşen adaylar, birinci basamak sınavı ile öğrenci kabul eden programlara başvurabilirler. Yatay geçiş başvurusu yapacak olan adayların kayıt dondurma hariç, giriş yılına göre bulunmaları gereken sınıfa başvurmaları ve öğretim planlarındaki tüm dersleri, uygulamaları ve stajları alarak başarmış olmaları gerekir. Yurtdışından yatay geçiş yapacak adaylar, öğrenim görmekte oldukları ülkeler ve üniversiteler için ayrı kontenjan belirlenmiş olması halinde sadece bu kontenjanlara başvuru yapabilirler. Diğer kontenjanlara başvuru yapılamaz. Kayıt dondurmuş olmak yatay geçiş hakkından yararlanmak için engel teşkil etmez.

 

Yurtiçi Kurumlar Arası Yatay Geçiş Başvuru Koşulları:

Kurumlar arası yatay geçiş için başvuran adayların; Başvuru sırasında eşdeğer bir Yükseköğretim kurumunda aynı düzeyde eşdeğer bir diploma programına kayıtlı olması,             Yabancı Dil Hazırlık Sınıfı hariç önlisans programları için en az bir, yıllık öğretim yapan önlisans programları ile lisans programları için en az iki yarıyılı tamamlamış olması,             Öğrenimi süresince herhangi bir disiplin cezası almamış olması,   Genel not ortalamasının en az 4,00 üzerinden 2,00 veya 100 üzerinden 60 olması, bendindeki başarı şartını sağlayamayan adayların merkezi yerleştirme puanının geçiş yapmak istediği diploma programının taban puanına eşit veya yüksek olması, Açık ve uzaktan öğretimden örgün öğretim programlarına geçiş yapılabilmesi için (İkinci Üniversite kapsamında sınavsız giriş hariç), öğrencinin öğrenim görmekte olduğu programdaki genel not ortalamasının 100 üzerinden 80 veya üzeri olması veya kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanının, geçmek istediği üniversitenin diploma programının o yılki taban puanına eşit veya yüksek olması gerekir. ÖSYS ile öğrenci alan diploma programlarından özel yetenek sınavı ile öğrenci alınan diploma programına geçişlerde diğer şartların yanı sıra yapılacak olan özel yetenek sınavında başarılı olma şartı aranır.

 

Kurum İçi Yatay Geçiş Başvuru Koşulları:

Kurum içi yatay geçiş başvuran adayların; Başvuru sırasında eşdeğer düzeyde bir diploma programına kayıtlı olması, lisans programında (Yabancı Dil Hazırlık Sınıfı hariç) en az iki yarıyılı tamamlamış olması, Öğrenimi süresince herhangi bir disiplin cezası almamış olması,            Kayıt dondurma haricinde yarıyıl/yıl kaybının olmaması, Üniversite bünyesindeki aynı düzeyde fakat farklı merkezi yerleştirme puan türü ile öğrenci kabul eden diploma programları arasında yatay geçiş başvurusu yapılabilmesi için, öğrencinin merkezi sınava girdiği yıl itibarıyla geçmek istediği diploma programı için geçerli olan puan türünde aldığı merkezi yerleştirme puanının, geçmek istediği diploma programına eşdeğer yurt içindeki diğer üniversitelerin diploma programlarının en düşük taban puanından az olmaması, Genel not ortalamasının en az 4,00 üzerinden 2,00 olması, Yetenek sınavı ile öğrenci alan diploma programlarına kurum içi yatay geçişlerde diğer şartların yanı sıra yetenek sınavında da başarılı olması gerekir.

 

Yurt Dışı Yükseköğretim Kurumlarından Yatay Geçiş Başvuru Koşulları

Yurt dışı yükseköğretim kurumlarından yatay geçiş için başvuran adayların;Yurt dışında öğrenim gördüğü yükseköğretim kurumunun Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınmış olması, Kayıtlı olduğu programın yatay geçiş için başvurduğu önlisans veya lisans diploma programına eşdeğerliğinin ilgili fakülte/yüksekokul tarafından kabul edilmesi ve kayıtlı olduğu programda önlisans için en az bir (yıllık öğretim yapan programlarda en az iki), lisans için en az iki yarıyılı tamamlamış olması, Yurtdışında yükseköğretime başlayan öğrencilerin geçiş başvurularının değerlendirilmesinde kullanılacak olan, ÖSYM tarafından yapılan sınavlardaki asgari puanlar ile bunlara eşdeğerliği kabul edilen sınavlar ve puanları Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilir. Adayların, yatay geçiş başvurusu yapabilmeleri için belirlenen puan ve şartları taşımaları ve gerekli belgelere sahip olması, Genel not ortalamasının en az 4,00 üzerinden 2,00; 100 üzerinden 60 veya ilgili birim yetkili kurullarınca kabul edilen eşdeğer puana sahip olması, Öğrenimi süresince herhangi bir disiplin cezası almamış olması  gerekir.

 

 

Sınav Yönergeleri, Değerlendirme ve Notlandırma

DÜ’de alınan her ders için dersi veren akademik personel tarafından yapılan değerlendirmenin sonucunda öğrencilere aşağıda açıklaması verilen harf notlarından birisi verilir. Her harf notunun karşılığında bir AKTS ağırlığı mevcuttur.

Aşağıdaki tablo harf notları, ağırlıkları ve AKTS denkliği hakkında bilgi vermektedir:

 

 

NOTHARF NOTUKATSAYIAKTS NOTU
90-100AA4.0A
85-89BA3.5B*
80-84BB3.0B*
75-79CB2.5C*
70-74CC2.0C*
60-69DC1.5D
50-59DD1.0E
49-00FF0.0F

*Yıldızlı harf notları için yüksek olan ağırlık uygulanır.

 

Herhangi bir dersten başarılı sayılabilmek için öğrencilerin 5. düzey (önlisans) ve 6. düzey (lisans) programlarda en az DD, 7. düzey (yüksek lisans) programlarda en az CC ve 8. düzey (doktora) programlarda da en az CB alması gerekir. Genel ortalamaya dahil edilmeyen dersler için öğrencilerin S (Yeterli) notu alması gerekmektedir.

Bunların yanı sıra, her yerel harf notunun bir de AKTS karşılığı not bulunmaktadır. Bu şekilde kurumlar arası hareketlilik desteklenmektedir.

Yukarıdaki tablo, YDÜ bünyesindeki tüm dersler için kullanılmaktadır. Bu harf notlarının dışında aşağıdaki harf notları da öğrenci ders dökümlerine işlenir:

ITamamlanmamış (Incomplete)
SYeterli (Satisfactory Completion)
UYetersiz (Unsatisfactory
PYeterli İlerleme (Successful Progress)
NPYetersiz İlerleme (Not Successful Progress)
EXMuaf (Exempt)
NIDahil Edilmemiş (Not included)
WDersten Çekilmiş (Withdrawal)
NADevamsız (Never Attended)

 

I (Incpmplete) notu dersin gereklerini dersi veren akademik personelin kabul edeceği geçerli bir sebepten dolayı ilgili dönemin son tarihine kadar yerine getiremeyen öğrencilere verilir. I notu alan öğrenciler, ilgili dönemin ders notlarının son teslim tarihinden en geç bir hafta sonra tüm eksik yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır. Ancak, bazı istisnai durumlarda bu süre ilgili akademik birim yöneticisi ve yönetim kurulu kararı ile bir sonraki dönemin başlangıç Tarihinden iki hafta öncesine kadar uzatılabilir. Kendisine verilen tarihte yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilerin I notları otomatik olarak FF veya U notuna dönüşecektir.

S (Satisfactory) notu kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.

U (Unsatisfactory) notu kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.

P (Successful Progress) notu genel not ortalamasına dahil olmayan ve yükümlülükleri bir dönemi aşan derslerde ilgili dönem içerisinde beklenen performansı gösterebilen öğrencilere verilir.

NP (Not Successful Progress) notu genel not ortalamasına dahil olmayan ve yükümlülükleri bir dönemi aşan derslerde ilgili dönem içerisinde beklenen performansı gösteremeyen öğrencilere verilir.

EX (Exempt) notu programda ilgili dersten muaf olan öğrencilere verilir.

NI (Not included) notu öğrencilerin almış oldukları ancak genel not ortalamalarına dahil olmayan derslerdeki perfromansları için verilir. Bu notlar öğrencinin not dökümünde belirtilir ancak kayıtlı olduğu program çerçevesinde aldığı derslere dahil edilmez.

W (Withdrawal) notu öğrencinin akademik danışmanının önerisi ve ersi veren akademik personelin izni ile ilgili dönemdeki ders ekleme/bırakma tarihinin ardından ve dönem başlangıcından 10 hafta sonraya kadar dersten çekildiği taktirde verilir. Öğrenci programdaki ilk iki döneminde herhangi bir dersten çekilemez. Ayrıca daha önce herhangi bir dersten W notu alan ve notu ortalamaya katılmayan öğrenciler aynı derslerden tekrar çekilemez. Önlisans programında eğitim gören öğrenciler en fazla iki dersten, lisans programlarında eğitim gören öğrenciler ise en fazla dört dersten çekilebilir. Öğrenci, çekildiği dersin açıldığı ilk dönemde bu dersi tekrar almak zorundadır.

NA (Never Attended) notu belirlenen derse devam koşullarını yerine getirmeyen ve dönem sonu yapılacak değerlendirmelere katılma hakkını kaybeden öğrencilere verilir. NA notu ortalama hesaplamasına katılmaz.

Öğrenci not döküm belgelerinde hem ulusal, hem de AKTS yüklerine denk gelen harf notları gösterilir

Mezuniyet Koşulları

Bu lisans programından mezun olabilmek için öğrencilerin aşağıdaki koşulları sağlamaları gerekir;

  • En az 240 AKTS ve en az DD/S notu alarak programın müfredatında yer alan tüm derslerden başarılı olmak
  • 4,00 üzerinden min 2.00 Ağırlıklı Genel Not Ortalamasına (CGPA) sahip olmak
  • 240 AKTS kredisi sağlamak için alan içi ve alan dışı seçmeli dersleri tamamlamak zorundadır. Aksi takdirde, programdan mezun olma şartlarını yerine getirmiş sayılmayacaktır.

Zorunlu stajlarını belirli bir süre ve nitelikte tamamlamak.

Program Şekli

Bu tam zamanlı bir programdır. Devam zorunluluğu bulunmaktadır.

Program Sorumlusu

Program Başkanı

Doç. Dr. Mukaddes Sakallı Demirok

Atatürk Eğitim Fakültesi, Kat: 4, Ofis no:11 H-328, Yakın Doğu Bulvarı, PK:99138 Lefkoşa/KKTC Mersin 10 – Türkiye Tel: +90 (392) 444 0 YDÜ, Dahili: 5516.

 E-posta: [email protected]

Değerlendirme Anketleri

Öz Değerlendirme Anketleri

Mezuniyet Anketi

Memnuniyet Anketi

Mülakatlar