Kazanılan Derece
Özel Eğitim alanında Lisans derecesine sahip olunur.
Yeterlilik Düzeyi
Özel Eğitim Öğretmenliği Programı’nda öğrenim gören öğrenciler özel eğitim öğretmeni olarak yetişmektedir.
Programa Kabul Şartları
Türkiye Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen düzenlemeler çerçevesinde bu lisans programına öğrenci kabulü, YKS adı verilen üniversite giriş sınavı ile yapılmaktadır. Öğrencilerin akademik program tercihlerini bildirmelerinin ardından Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), öğrencileri ÖSYS'den aldıkları puana göre ilgili programa yerleştirir.
Uluslararası öğrenciler bu lisans programına girdikleri SAT, ACT vb. uluslararası sınavlardan birinin puanına veya lise diploma puanlarına göre kabul edilirler.
Değişim öğrencisi kabulü, YDÜ ve partner (paydaş) üniversite arasında imzalanan ikili anlaşmalarla belirlenen şartlara göre yapılır.
Uluslararası öğrenciler ilgili akademik birimin onayı ile bu programda yer alan derslere kayıt olabilirler. Ayrıca, YDÜ'de eğitim dili İngilizce olduğu için İngilizce dil seviyelerini kanıtlamaları gerekmektedir.
KKTC Vatandaşları ise, Yakın Doğu Üniversitesi’nin Ön-Lisans ve Lisans programlarına, her yıl yapılan Yerleştirme ve Burs Sıralama Sınavı sonucunda, tercih ettikleri bölümün kontenjan sayısı ve sınavda almış oldukları puan dikkate alınarak belirlenir. Bu konuya ilişkin geniş bilgi yine Yakın Doğu Üniversitesi’nin Öğrenci İşleri Kayıt kabul Müdürlüğü’nden alınabilir. Kayıt sırasında istenilen belgeler:
Kimlik Kartı Fotokopisi
Lise Diplomasının aslı veya mezuniyet belgesinin aslı
12 adet vesikalık fotoğraf
ön kayıt + dönemlik sosyal etkinlik ücreti alınacaktır.
Belirlenen tarihlere kadar kayıt yaptırmayan adayların yerine yedek listedeki adaylar kayıt hakkı kazanır.
Mezuniyet Koşulları ve Kurallar
Bu lisans programında öğrenim gören öğrencilerin mezun olabilmeleri için Ağırlıklı Genel Not Ortalamasının (GNO) 2.00/4.00'den az olmaması ve programdaki tüm dersleri en az DD/S harf notu ile tamamlamış olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için gerekli minimum AKTS kredisi 240'dır. Ayrıca öğrencilerin zorunlu stajlarını belirli bir süre ve nitelikte tamamlamaları zorunludur.
Önceki Öğrenimlerin Tanınması ve Değerlendirilmesi
Yakın Doğu Üniversitesi'nde tam zamanlı öğrenciler bazı derslerden ilgili yönetmelik çerçevesinde muaf tutulabilmektedir. Daha önce başka bir yükseköğretim kurumunda alınan dersin içeriği YDÜ'de verilen dersle eşdeğer ise, ders içeriği değerlendirildikten sonra ilgili fakülte/enstitü onayı ile öğrenci bu dersten muaf tutulabilir.
Programın Bilgileri
Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü Lisans programı 4 yıl, 8 dönemden oluşan bir lisans programıdır. Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü Lisans Programı toplam 60 dersten oluşmaktadır; bu derslerin %50’si alan eğitimi derslerine, %30’u meslek bilgisi derslerine, %20’si ise genel kültür derslerine ayrılmıştır. Program 158 kredi 240 AKTS’den oluşmaktadır.
Programın temel amacı 4 yıllık süre ile lisans düzeyinde Özel Eğitim Öğretmenliği eğitimi vermektir. Eğitimin dili Türkçedir. Bunun yanında öğrencilerin kendilerini geliştirmeleri açısından uygulamalı dersler de yapılmaktadır. Bu bölümü tercih eden öğrenci, ilk iki yarıyıl ortak dersler üçüncü yarıyıldan itibaren, seçmeli alan dersleri alacaklardır. Her öğrenci zihinsel yetersizlik, otizm spektrum bozukluğu, öğrenme güçlüğü, üstün yetenek, işitme yetersizliği ve görme yetersizliği gibi farklı alanlardan seçmeli ders alabilirler.
Öğrencilerin, öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeleri yakından takip ederek özel gereksinimli öğrencilerin eğitiminin önemini benimsetmek ve özel gereksinimli bireyler için öğretimi farklılaştırabilecekleri donanıma sahip olmaları Özel Eğitim Öğretmenliğinin temel amaçları arasında yer almaktadır. Ayrıca akademik yıl içerisinde Özel Eğitim alanıyla ilgili çeşitli etkinlikler gerçekleştirilerek, bu bölümdeki öğrencilerin, aktif olarak akademik ortamlarda kendilerini geliştirme fırsatı sağlanacaktır.
Öğrenciler, öğrenim süreleri boyunca Alan Gözlemi, Okul Deneyimi ve Kaynaştırma Uygulamaları, Özel Eğitimde Okul ve Kurum Deneyimi ile Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması dersleri kapsamında gözlem ve uygulama yapmaktadır. Özellikle öğrencilerin teorik olarak gördükleri derslerin akabinde uygulamaya yönelik çalışmaların yapılmasına önem verilmektedir. Mesleki yeterlilikler, ders öğretim programlarında sistemliliği, sürekliliği ve uygulanabilirliliği açısından ele alınmaktadır. Özel eğitim alanında öğrenciler, özel eğitim kurumlarında veya kaynaştırma eğitimi verilen ilköğretim ve ortaöğretim okullarında 84 saati doldurmak suretiyle uygulama yaparlar. Bu 84 saatin 80 saati, okul dışı gözlem ile ders öğretimini gözlem ve 4 saati ise ders anlatımı veya etkinliğe ayrılmaktadır. Öğrenciler eğitim ve öğretim yoluyla edindikleri bilgi ve becerileri uygulayarak deneyim kazanırlar. Öğrenciler okulların özel eğitim uygulamalarını incelerler, okul hakkında, özel eğitim öğretmenleri hakkında, okulda yapılan özel eğitim programlarının uygulanması hakkında bilgiler edinirler. Özel eğitim öğretmeninin ders anlatımını gözlemlerler, bir öğrenciyi gözlemleyip incelerler, stajla ilgili yorum ve değerlendirmeler yaparlar. Okulda özel eğitim uygulamalarında öğrencilerin düzeyine ilişkin yaptıkları performansın değerlendirmesini yaparlar. Öğrencilere alanda deneyim kazandırma hedeflenmektedir. Bir öğretmen adayının okulda nasıl olması gerektiği, konuşması, öğretmenlerle iletişimi ve kendilerini geliştirmeleri, becerilerini olumlu yönde kazanmalarına yardımcı olmaktadır.
Programdan mezun olan öğrenciler Özel Eğitim Öğretmeni ünvanı alırlar. Mezun olan öğrenciler, Milli Eğitim Bakanlığı’nın KPSS sınavı sonrasında okullara özel eğitim öğretmeni olarak ataması, Rehberlik Araştırma merkezlerinde (RAM)’da çalışmak, özel eğitim okulları ile kaynaştırma/bütünleştirme uygulamalası yapılan okullarda, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde özel eğitim öğretmeni olarak çalışmak ve üniversitelerde akademik kariyer yapmak gibi kariyer ve iş imkanı bulunmaktadır.
Özel eğitim bölümünün vizyonu, özel gereksinimli bireylerle ilgili eğitim, gelişim, destek gibi tüm alanlarda üst düzeyde çalışmalar yapmak ve çalışmalardan elde edilen bilgileri toplumunda farkındalığını artırarak paylaşmaktır.
Özel eğitim bölümünün misyonu, özel gereksinimli bireylerin bağımsızlığa ulaştırılıp topluma entegre edilmelerini, üretken ve aktif görevlerde yer almalarını sağlamayı hedefleyen çağdaş eğitim kültürünü benimsemiş öğretmenler yetiştirmektir.
Bu misyonun ışığında;
- Öğretmen adaylarına, özel gereksinimli tüm bireylerin bağımsız yaşayabilmeleri için gerekli olan becerileri kazanmalarını sağlayacak bilgi ve becerileri kazandırmak ve etik kurallara uygun nitelikli öğretmenler yetiştirmek.
- Özel gereksinimli çocuklara ve ailelerine destek eğitim hizmetlerini sağlamak ve sağlanan hizmetlerin niteliğini arttırmak.
- Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim hizmetleri hakkında toplumu bilgilendirmek.
- Özel eğitim politikalarını belirleme sürecine aktif olarak katılmak ve özel eğitim hizmetlerinin yaygınlaştırılmasını ve geliştirilmesini sağlamak.
- Özel eğitim hizmetlerini genel eğitim hizmetlerinin bir parçası olarak yürütülmesini sağlarken bu bireylerin en az kısıtlayıcı ortamlarda eğitim almasını sağlamak.
- Farklı öğretim yöntemlerini bilen ve kullanan özel eğitim öğretmenleri yetiştirmek.
- Özel eğitim öğretmenlerine disiplinler arası çalışma becerileri kazandırmak.
- Alanında uzman çözüm odaklı ve nitelikli özel eğitim öğretmenlerini yetiştirmek.
- Özel eğitimin her alanında yürütülecek araştırmalara öncülük etmek amaçlanmaktadır.
Eğitim Öğretim Yöntemleri, öğrencilerin bireysel çalışabilmeleri, yaşam boyu öğrenmeye devam etmeleri, gözlem yapabilme, başkasına öğretebilme, öğrencinin gereksinimlerine uygun eğitim programları ve ortamları hazırlayabilme, edindikleri bu bilgileri sunabilme, eleştirel düşünebilme, takım çalışmalarında aktif görev alabilme, teknolojiden etkin yararlanabilme gibi becerilerini arttırmayı hedefleyecek şekilde seçilmektedir. Öğretim elemanları verdikleri derslerin içerikleri doğrultusunda her ders için uygun değerlendirmeler yaparak, öğrencilerin başarı durumları hakkında karar vermektedirler. Bu değerlendirme yazılı sınav (sınıfta, evde, açık kitap) sunum, portfolyo, rapor veya proje üzerinden yapılabilir. Bu değerlendirmeler kendi içerisinde farklı ağırlıklarda hesaplanmaktadır.
Program Kazanımları
- Özel eğitimin kavramsal, kuramsal ve tarihsel gelişimini tanımlama
- Özel gereksinimi olan bireylerin değerlendirilmesinde ve eğitiminde kullanılan bilimsel yöntem ve tekniklerdeki gelişmeleri kavrama
- Özel eğitim ile ilgili politikalardaki, yasal düzenlemelerdeki değişiklikleri ve gelişmeleri tanımlama
- Tipik gelişen ve farklı gelişen bireylerin gelişimsel özelliklerini tanımlama
- Özel gereksinimi olan bireylerin bireysel, eğitsel , çevresel , kültürel , dil özelliklerini ve gelişimsel, akademik, mesleki gereksinimlerini dikkate alarak değerlendirme
- Değerlendirme sonuçlarını kullanarak özel eğitime uygunluğu belirlenen bireyler için Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlama ve BEP’ e bağlı olarak bireysel öğretimi planlama ve uygulama
- Özel gereksinimi olan bireylerin gereksinimlerine ve özelliklerine uygun değerlendirme ve öğretim materyalleri geliştirme
- Özel gereksinimi olan bireylerin gelişimsel, akademik, mesleki yeterliliklerini destekleyecek etkili öğretim yöntemlerini kullanma
- Öğretim sürecini ve materyallerini özel gereksinimi olan bireylerin gereksinimlerini, kültürel, dil ve çevresel özelliklerini dikkate alarak uyarlama
- Öğretimin etkililiğini izleyerek veriye dayalı karar alma sürecini kullanma
11 Etkili sınıf yönetimi ve problem davranışlarla baş etme stratejilerini etkin kullanma
- Değerlendirme, öğretimi planlama ve uygulama sürecinde öğretim teknolojilerini kullanma
- Eğitim-öğretim sürecine aile katılımını sağlamak amacıyla aile eğitimi ve rehberliği yapma
- Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alma ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirme
- Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
- Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Özel gereksinimi olan bireylere sunulan hizmetlerin etkililiğini ve sürekliliğini artırmak amacıyla paydaşlarla ( aile, diğer öğretmenler, sivil toplum kuruluşları , kamu kurumları vb) işbirliği yapma
- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme
- Alanı ile ilgili bilimsel etkinlere (seminer, konferans, çalıştay) katılma ve yayınları izleme
- Kişisel ve mesleki gelişimi için bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanma
- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlama ve uygulama
22.Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman ve uzman olmayan kişilerle paylaşma
- Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
- Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve ve bu gelişmeleri izler.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
- Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
- Farklılıklar konusunda olumlu tutum geliştirme ve toplumsal farkındalığın oluşturulmasına katkıda bulunma
- Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır
31.Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma.
32.Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranma
33.Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar
- Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
35. Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Ders ve Program Kazanımları İlişkisi
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ders Kodu | Ders Adı | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | |
1.Yıl - 1. Dönem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ING101 | Yabancı Dil I | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
AİT101 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
TUR101 | Türk Dili I | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
BİL101 | Bilişim Teknolojileri | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
KAM100 | Üniversiteye Uyum | 5 | - | 5 | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
AEF109 | Eğitime Giriş | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
SGK104 | Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO101 | Özel Eğitim | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO103 | Çocuk Gelişimi | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
1.Yıl - 2. Dönem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ING102 | Yabancı Dil II | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
AIT102 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
TUR103 | Türk Dili II | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
KAR100 | Kariyer Planlama | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
AEF104 | Eğitim Psikolojisi | 5 | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||
AEF113 | Eğitim Felsefesi ve Sosyolojisi | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
OEO106 | Alan Gözlemi I | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
KTK100 | Kıbrıs Kültürü ve Tarihi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
OEO102 | Bireysel Farklılıklar ve Tutumlar | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
2.Yıl - 1.Dönem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AEF466 | Seçmeli: Eleştirel Düşünme ve Yaratıcı Problem Çözme | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | |
AEF203 | Öğretim İlke ve Yöntemleri | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
AEF228 | Öğretim Teknolojileri | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||
OEO209 | Özel Eğitim Politikaları ve Yasal Düzenlemeler | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
OEO203 | Erken Çocuklukta Özel Eğitim | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO207 | Özel Eğitimde Bütünleştirme | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO201 | Uygulamalı Davranış Analizi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO205 | Özel Eğitimde Değerlendirme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
2.Yıl - 2. Dönem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AEF206 | Eğitimde Araştırma Yöntemleri | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | 5 | 5 | - | |
AEF469 | Seçmeli:Çok Kültürlü Eğitim ve Öğretim | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO210 | Okul Deneyimi ve Kaynaştırma Uygulamaları | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
OEO204 | Özel Gereksinimli Bireylere Beceri ve Kavram Öğretimi | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO212 | Zihin Yetersizliği Olan Bireyler ve Eğitimi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO202 | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO208 | Özel Gereksinimli Bireylere Dil ve İletişim Becerilerinin Kazandırılması | 5 | - | - | 5 | 5 | - | 5 | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO206 | Özel Eğitimde Öğretim Yöntem ve Teknikler | 5 | - | - | - | 5 | 5 | 5 | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
3.Yıl - 1.Dönem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AEF361 | Girişimcilik ve Liderlik | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
AEF305 | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO309 | Özel Eğitimde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO301 | Özel Eğitimde Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO303 | Özel Eğitimde Matematik Öğretimi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO311 | Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO307 | Özel Eğitimde Sanatsal Becerilerin Öğretimi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO313 | Öğrenme Güçlükleri ve Müdahale Yaklaşımları | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
3.Yıl - 2.Dönem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OEO302 | Özel Eğitimde Sosyal ve Toplumsal Becerilerin Öğretimi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO304 | Özel Eğitimde Aile Eğitimi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
OEO308 | Özel Eğitimde Oyun ve Müzik | 5 | 5 | 5 | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO306 | Özel Eğitimde Fen ve Sosyal Bilgiler Öğretimi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | 5- | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO310 | Özel Eğitimde Okul ve Kurum Deneyimi | 5 | - | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||
AEF312 | Sınıf Yönetimi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
SEC1 | Seçmeli | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||
4.Yıl - 1.Dönem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OEO401 | Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması I | - | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
OEO403 | Özel Eğitimde Meslek Etiği | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
SEC2 | Seçmeli | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO407 | Özel Eğitimde Sınıf ve Davranış Yönetimi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
SEC3 | Seçmeli | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
4.Yıl - 2.Dönem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OEO402 | Özel Eğitimde Öğrenmelik Uygulaması II | - | - | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | 5 | 5 | - | - | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
AEF412 | Okullarda Rehberlik | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
AEF468 | Yaşam Boyu Öğrenme | 5 | - | - | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
OEO404 | Özel Gereksinimli Bireyler için Geçiş Becerileri ve Mesleki Eğitim | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
SEC4 | Seçmeli | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
SEC5 | Seçmeli | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Mezunlar İçin İş Olanakları
Programdan mezun olan öğrenciler Özel Eğitim Öğretmeni ünvanı alırlar. Mezun olan öğrenciler, Milli Eğitim Bakanlığı’nın KPSS sınavı sonrasında okullara özel eğitim öğretmeni olarak ataması, Rehberlik Araştırma merkezlerinde (RAM)’da çalışmak, özel eğitim okulları ile kaynaştırma/bütünleştirme uygulaması yapılan okullarda, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde özel eğitim öğretmeni olarak çalışmak ve üniversitelerde akademik kariyer yapmak gibi kariyer ve iş imkanı bulunmaktadır.
Lisansüstü Programlara Erişim
Bu programdan mezun olan öğrenciler lisansüstü programlara başvurabilirler.
Programın Yapısı
Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü Lisans programı 4 yıl, 8 dönemden oluşan bir lisans programıdır. Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü Lisans Programı toplam 60 dersten oluşmaktadır; bu derslerin %50’si alan eğitimi derslerine, %30’u meslek bilgisi derslerine, %20’si ise genel kültür derslerine ayrılmıştır. Program 158 kredi 240 AKTS’den oluşmaktadır.
Üniversite Genelinde Verilen Dersler
ÜNİVERSİTE GENELİNDE VERİLEN DERSLER | ||
ÜNİVERSİTE ORTAK DERSLERİ | Kampüs Oryantasyonu | YDÜ'deki kampüs hayatını tanımak için, öğrenciler birinci sınıfın ilk döneminin başında bu derse kaydolurlar. |
Kariyer planlaması | Öğrenciler, mezuniyet sonrası iş hayatına hazırlanmak için birinci sınıfın ikinci döneminin başında bu derse kayıt olurlar. | |
Kıbrıs Tarihi ve Kültürü
| Bu ders öğrenciler tarafından birinci sınıfta alınır ve yerel tarih ve kültürü tanımalarına yardımcı olmayı amaçlar. | |
YÖK TARAFINDAN BELİRLENEN ORTAK ZORUNLU DERSLER | Türk Dili I-II (Bu dersin yerine, uluslararası öğrenciler için "Yabancılar için Türkçe I ve II")
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I-II | Bu dersler, Yükseköğretim Mevzuatına göre Türkiye'deki tüm ön lisans ve lisans programlarında açılması zorunlu olan derslerdir. |
Bilişim Teknolojileri | Bu ders, öğrencilere temel bilişim teknolojileri ile ilgili yeterlikleri kazandırmak için Türkiye'deki tüm önlisans ve lisans programlarında öngörülmektedir. | |
Yabancı Dil (İNGİLİZCE) I ve II | Bu dersler birinci ve ikinci yarıyılda verilir ve her fakültenin program müfredatına göre yürütülür. |
Ders Yapısı ve Krediler Tablosu
2018 Öncesi Program
BİRİNCİ YIL
Güz Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT |
---|---|---|---|---|
ÖZE 101 | Özel Eğitim | 2 | ||
ÖZE 103 | Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu | 2 | ||
ÖZE 105 | Çocuk Gelişimi | 2 | ||
İNG 101 | Yabancı Dil 1 | 3 | ||
BİL 101 | Bilgisayar I | 3 | ||
TUR 101 | Türkçe I: Yazılı Anlatım | 2 | ||
AİT 101 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi | 2 | ||
AEF 101 | Eğitim Bilimine Giriş | 3 |
Bahar Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT |
---|---|---|---|---|
ÖZE 102 | Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek | 2 | ||
ÖZE 104 | İşitme ve Görme Yetersizliği | 2 | ||
ÖZE 106 | Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım | 2 | ||
İNG 102 | Yabancı Dil II | 3 | ||
BİL 102 | Bilgisayar II | 3 | ||
TUR 102 | Türkçe II: Sözlü Anlatım | 2 | ||
AİT 102 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II | 2 | ||
AEF 102 | Eğitim Psikolojisi | 3 |
İKİNCİ YIL
Güz Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT |
---|---|---|---|---|
OZE 201 | Erken Çocuklukta Özel Eğitim | 3 | ||
OZE 203 | Uygulamalı Davranış Analizi | 3 | ||
OZE 205 | Özel Eğitimde Bütünleştirme | 2 | ||
OZE 207 | Türk İşaret Dili | 2 | ||
SİY 209 | İşitme Yetersizliği ve Dil | 2 | ||
SZY 211 | Ergenlik ve Cinsel Eğitim | 2 | ||
AEF 314 | Ölçme Değerlendirme | 3 | ||
AEF 201 | Öğretim İlke ve Yöntemleri | 3 |
Bahar Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT |
---|---|---|---|---|
ÖZE 202 | Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi | 3 | ||
ÖZE 204 | Özel Eğitimde Değerlendirme | 3 | ||
ÖZE 206 | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim | 2 | ||
ÖZE 208 | Özel Eğitimde Oyun ve Müzik | 2 | ||
ÖZE 210 | Braille Okuma-Yazma | 2 | ||
SZY 212 | Zihin Yetersizliğinde Kavram Öğretimi | 2 | ||
SÖG 214 | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu | 2 | ||
EDS 216 | Özel Eğitim Kurumlarında Gözlem | 3 |
ÜÇÜNCÜ YIL
Güz Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT |
---|---|---|---|---|
ÖZE 301 | Özel Eğitimde Okuma-Yazma Öğretimi | 3 | ||
ÖZE 303 | Özel Eğitimde Fen ve Sosyal Bilgiler Öğretimi | 3 | ||
ÖZE 305 | Özel Eğitimde Matematik Öğretimi | 3 | ||
ÖZE 307 | Özel Eğitimde Sosyal Uyum Becerilerinin Öğretimi | 3 | ||
ÖZE 309 | Bireyselleştirilmiş Eğitim ve Geçiş Planlarının Hazırlanması | 2 | ||
SZY 311 | Erken Müdahale Programları | 2 | ||
SZY 313 | İş ve Meslek Becerilerinin Öğretimi | 2 | ||
AEF 303 | Sınıf Yönetimi | 2 |
Bahar Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT |
---|---|---|---|---|
ÖZE 302 | Özel Eğitimde Aile Eğitimi | 3 | ||
ÖZE 304 | Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi | 3 | ||
ÖZE 306 | Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor | 3 | ||
ÖZE 308 | Özel Eğitimde Sanatsal Becerilerin Öğretimi | 2 | ||
SOSB 310 | Yalnışsız Öğretim Yöntemleri | 2 | ||
SZY 312 | Zihin Yetersizliğinde Yetişkinliğe Geçiş | 2 | ||
AEF 306 | Topluma Hizmet Uygulamaları | 2 | ||
EDS 316 | Özel Eğitimde Okul ve Kurum Deneyimi | 3 |
DÖRDÜNCÜ YIL
Güz Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT |
---|---|---|---|---|
ÖZE 401 | Özel Eğitimde Meslek Etiği | 2 | ||
ÖZE 403 | Özel Eğitimde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı | 2 | ||
SZY 405 | Zihin Yetersizliğinde Disiplinlerarası Çalışma ve İşbirliği | 2 | ||
SÖY 407 | Yaratıcı Düşünme Eğitimi | 2 | ||
AEF 210 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri | 2 | ||
AEF 406 | Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması I | 6 |
Bahar Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT |
---|---|---|---|---|
ÖZE 402 | Özel Eğitim Politikaları ve Yasal Düzenlemeler | 2 | ||
SZY 410 | Çoklu Yetersizlik ve Eğitimleri | 2 | ||
SGY 406 | Görme Becerilerinin Desteklenmesi | 2 | ||
AEF 213 | Rehberlik | 3 | ||
AEF 402 | Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi | 2 | ||
AEF 407 | Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması II | 6 |
Teorik | Uygulama | Kredi | Saat | AKTS |
---|---|---|---|---|
134 | 32 | 150 | 166 | 240 |
2018 Sonrası Program
BİRİNCİ YIL
Güz Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT | |
---|---|---|---|---|---|
MB | AEF 109 | Eğitime Giriş | 2 | ||
MB | AEF 104 | Eğitim Psikolojisi | 2 | ||
GK | AİT 101 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi | 2 | ||
GK | İNG 101 | Yabancı Dil 1 | 2 | ||
GK | TUR 101 | Türk Dili I: Yazılı Anlatım | 3 | ||
GK | BİL101 | Bilişim Teknolojileri | 3 | ||
AE | OZO 101 | Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu | 2 | ||
AE | OZO 103 | Özel Eğitim | 2 | ||
Toplam | 18 |
Bahar Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT | |
---|---|---|---|---|---|
MB | AEF111 | Eğitim Sosyolojisi | 2 | ||
MB | AEF106 | Eğitim Felsefesi | 2 | ||
GK | AİT 102 | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II | 2 | ||
GK | İNG 102 | Yabancı Dil II | 2 | ||
GK | TUR 103 | Türk Dili II: Sözlü Anlatım | 3 | ||
AE | OZO 102 | Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek | 2 | ||
AE | OZO 104 | İşitme ve Görme Yetersizliği | 2 | ||
AE | OZO 106 | Çocuk Gelişimi | 3 | ||
Toplam | 18 |
İKİNCİ YIL
Güz Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT | |
---|---|---|---|---|---|
MB | AEF209 | Türk Eğitim Tarihi | 2 | ||
MB | AEF206 | Eğitimde Araştırma Yöntemleri | 2 | ||
AE | SİY 209 | İşitme Yetersizliği ve Dil | 2 | ||
AE | SZY 211 | Ergenlik ve Cinsel Eğitim | 2 | ||
AE | OZO 201 | Erken Çocuklukta Özel Eğitim | 3 | ||
AE | OZO 203 | Uygulamalı Davranış Analizi | 3 | ||
AE | OZO 205 | Özel Eğitimde Değerlendirme | 3 | ||
AE | OZO 207 | Özel Eğitimde Bütünleştirme | 2 | ||
AE | OZO 209 | Türk İşaret Dili | 2 | ||
Toplam | 21 |
Bahar Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT | |
---|---|---|---|---|---|
MB | AEF228 | Öğretim Teknolojileri | 2 | ||
MB | AEF203 | Öğretim İlke ve Yöntemleri | 2 | ||
AE | SZY 212 | Zihin Yetersizliğinde Kavram Öğretimi | 2 | ||
AE | SÖG 214 | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu | 2 | ||
AE | OZO 202 | Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi | 3 | ||
AE | OZO 204 | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim | 2 | ||
AE | OZO 206 | Bireyselleştirilmiş Eğitim ve Geçiş Planlarının Hazırlanması | 2 | ||
AE | OZO 208 | Braille Okuma-Yazma | 2 | ||
AE | EDS 216 | Özel Eğitim Kurumlarında Gözlem | 3 | ||
Toplam | 20 |
ÜÇÜNCÜ YIL
Güz Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT | |
---|---|---|---|---|---|
MB | AEF 302 | Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi | 2 | ||
MB | AEF305 | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | 2 | ||
AE | SZY 311 | Erken Müdahale Programları | 2 | ||
AE | SZY 313 | İş ve Meslek Becerilerinin Öğretimi | 2 | ||
AE | OZO 301 | Özel Eğitimde Okuma-Yazma Öğretimi | 3 | ||
AE | OZO 303 | Özel Eğitimde Fen ve Sosyal Bilgiler Öğretimi | 3 | ||
AE | OZO 305 | Özel Eğitimde Matematik Öğretimi | 3 | ||
AE | OZO 307 | Özel Eğitimde Sanatsal Becerilerin Öğretimi | 2 | ||
AE | OZO 309 | Özel Eğitimde Fiziksel Eğitim ve Spor | 2 | ||
Toplam | 21 |
Güz Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT | |
---|---|---|---|---|---|
MB | AEF320 | Eğitimde Ahlak ve Etik | 2 | ||
MB | AEF 312 | Sınıf Yönetimi | 2 | ||
AE | SOSB 310 | Yalnışsız Öğretim Yöntemleri | 2 | ||
AE | SZY 312 | Zihin Yetersizliğinde Yetişkinliğe Geçiş | 2 | ||
AE | OZO 302 | Özel Eğitimde Sosyal Uyum Becerilerinin Öğretimi | 3 | ||
AE | OZO 304 | Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi | 3 | ||
AE | OZO 306 | Özel Eğitimde Oyun ve Müzik | 2 | ||
AE | OZO 308 | Özel Eğitimde Aile Eğitimi | 3 | ||
AE | EDS 316 | Özel Eğitimde Okul ve Kurum Deneyimi | 3 | ||
Toplam | 20 |
DÖRDÜNCÜ YIL
Güz Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT | |
---|---|---|---|---|---|
MB | AEF 405 | Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması I | 5 | ||
MB | AEF462 | Eğitimde Drama | 2 | ||
MB | AEF455 | Eğitimde Proje Hazırlama | 2 | ||
AE | SZY 405 | Zihin Yetersizliğinde Disiplinlerarası Çalışma ve İşbirliği | 2 | ||
AE | SÖY 407 | Yaratıcı Düşünme Eğitimi | 2 | ||
AE | OZO 401 | Özel Eğitimde Materyal Tasarımı | 2 | Toplam | 15 |
Bahar Dönemi
KODU | DERSİN ADI | KREDİ | T.NOT | NOT | |
---|---|---|---|---|---|
MB | AEF 410 | Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması II | 5 | ||
MB | AEF412 | Okullarda Rehberlik | 2 | ||
MB | AEF451 | Karşılaştırmalı Eğitim | 2 | ||
GK | AEF208 | Topluma Hizmet Uygulamaları | 2 | ||
AE | SGY 406 | Görme Becerilerinin Desteklenmesi | 2 | ||
AE | SZY 410 | Çoklu Yetersizlik ve Eğitimleri | 2 | ||
AE | OZO 402 | Özel Eğitim Politikaları ve Yasal Düzenlemeler | 2 | ||
Toplam | 17 |
Genel Toplam | Teorik | Uygulama | Kredi | AKTS | Saat | Yüzde | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MB | MESLEK BİLGİSİ | 36 | 12 | 42 | 71 | 48 | 28 |
GK | GENEL KÜLTÜR | 18 | 2 | 19 | 30 | 20 | 13 |
AE | ALAN EĞİTİMİ | 84 | 10 | 89 | 139 | 94 | 59 |
TOPLAM | 138 | 24 | 150 | 240 | 162 | 100 |
Ek Bilgiler
Yatay Geçiş Koşulları
Genel Koşullar:
Merkezi yerleştirme puanı ile yatay geçişler hariç, önlisans diploma programlarının ilk yarıyılı ile son yarıyılına, yıllık öğretim yapan önlisans programlarının ilk iki yarıyılı ile son yarıyılına, lisans diploma programlarının ilk iki yarıyılı ile son iki yarıyılına yatay geçiş yapılamaz. Üniversite içinde aynı diploma programlarında kontenjan sınırlaması olmaksızın yatay geçiş yapılabilir. ÖSYM birinci basamak sınavı ile yükseköğretim kurumlarına yerleşen adaylar, birinci basamak sınavı ile öğrenci kabul eden programlara başvurabilirler. Yatay geçiş başvurusu yapacak olan adayların kayıt dondurma hariç, giriş yılına göre bulunmaları gereken sınıfa başvurmaları ve öğretim planlarındaki tüm dersleri, uygulamaları ve stajları alarak başarmış olmaları gerekir. Yurtdışından yatay geçiş yapacak adaylar, öğrenim görmekte oldukları ülkeler ve üniversiteler için ayrı kontenjan belirlenmiş olması halinde sadece bu kontenjanlara başvuru yapabilirler. Diğer kontenjanlara başvuru yapılamaz. Kayıt dondurmuş olmak yatay geçiş hakkından yararlanmak için engel teşkil etmez.
Yurtiçi Kurumlar Arası Yatay Geçiş Başvuru Koşulları:
Kurumlar arası yatay geçiş için başvuran adayların; Başvuru sırasında eşdeğer bir Yükseköğretim kurumunda aynı düzeyde eşdeğer bir diploma programına kayıtlı olması, Yabancı Dil Hazırlık Sınıfı hariç önlisans programları için en az bir, yıllık öğretim yapan önlisans programları ile lisans programları için en az iki yarıyılı tamamlamış olması, Öğrenimi süresince herhangi bir disiplin cezası almamış olması, Genel not ortalamasının en az 4,00 üzerinden 2,00 veya 100 üzerinden 60 olması, bendindeki başarı şartını sağlayamayan adayların merkezi yerleştirme puanının geçiş yapmak istediği diploma programının taban puanına eşit veya yüksek olması, Açık ve uzaktan öğretimden örgün öğretim programlarına geçiş yapılabilmesi için (İkinci Üniversite kapsamında sınavsız giriş hariç), öğrencinin öğrenim görmekte olduğu programdaki genel not ortalamasının 100 üzerinden 80 veya üzeri olması veya kayıt olduğu yıldaki merkezi yerleştirme puanının, geçmek istediği üniversitenin diploma programının o yılki taban puanına eşit veya yüksek olması gerekir. ÖSYS ile öğrenci alan diploma programlarından özel yetenek sınavı ile öğrenci alınan diploma programına geçişlerde diğer şartların yanı sıra yapılacak olan özel yetenek sınavında başarılı olma şartı aranır.
Kurum İçi Yatay Geçiş Başvuru Koşulları:
Kurum içi yatay geçiş başvuran adayların; Başvuru sırasında eşdeğer düzeyde bir diploma programına kayıtlı olması, lisans programında (Yabancı Dil Hazırlık Sınıfı hariç) en az iki yarıyılı tamamlamış olması, Öğrenimi süresince herhangi bir disiplin cezası almamış olması, Kayıt dondurma haricinde yarıyıl/yıl kaybının olmaması, Üniversite bünyesindeki aynı düzeyde fakat farklı merkezi yerleştirme puan türü ile öğrenci kabul eden diploma programları arasında yatay geçiş başvurusu yapılabilmesi için, öğrencinin merkezi sınava girdiği yıl itibarıyla geçmek istediği diploma programı için geçerli olan puan türünde aldığı merkezi yerleştirme puanının, geçmek istediği diploma programına eşdeğer yurt içindeki diğer üniversitelerin diploma programlarının en düşük taban puanından az olmaması, Genel not ortalamasının en az 4,00 üzerinden 2,00 olması, Yetenek sınavı ile öğrenci alan diploma programlarına kurum içi yatay geçişlerde diğer şartların yanı sıra yetenek sınavında da başarılı olması gerekir.
Yurt Dışı Yükseköğretim Kurumlarından Yatay Geçiş Başvuru Koşulları
Yurt dışı yükseköğretim kurumlarından yatay geçiş için başvuran adayların;Yurt dışında öğrenim gördüğü yükseköğretim kurumunun Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınmış olması, Kayıtlı olduğu programın yatay geçiş için başvurduğu önlisans veya lisans diploma programına eşdeğerliğinin ilgili fakülte/yüksekokul tarafından kabul edilmesi ve kayıtlı olduğu programda önlisans için en az bir (yıllık öğretim yapan programlarda en az iki), lisans için en az iki yarıyılı tamamlamış olması, Yurtdışında yükseköğretime başlayan öğrencilerin geçiş başvurularının değerlendirilmesinde kullanılacak olan, ÖSYM tarafından yapılan sınavlardaki asgari puanlar ile bunlara eşdeğerliği kabul edilen sınavlar ve puanları Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilir. Adayların, yatay geçiş başvurusu yapabilmeleri için belirlenen puan ve şartları taşımaları ve gerekli belgelere sahip olması, Genel not ortalamasının en az 4,00 üzerinden 2,00; 100 üzerinden 60 veya ilgili birim yetkili kurullarınca kabul edilen eşdeğer puana sahip olması, Öğrenimi süresince herhangi bir disiplin cezası almamış olması gerekir.
Sınav Yönergeleri, Değerlendirme ve Notlandırma
DÜ’de alınan her ders için dersi veren akademik personel tarafından yapılan değerlendirmenin sonucunda öğrencilere aşağıda açıklaması verilen harf notlarından birisi verilir. Her harf notunun karşılığında bir AKTS ağırlığı mevcuttur.
Aşağıdaki tablo harf notları, ağırlıkları ve AKTS denkliği hakkında bilgi vermektedir:
NOT | HARF NOTU | KATSAYI | AKTS NOTU |
90-100 | AA | 4.0 | A |
85-89 | BA | 3.5 | B* |
80-84 | BB | 3.0 | B* |
75-79 | CB | 2.5 | C* |
70-74 | CC | 2.0 | C* |
60-69 | DC | 1.5 | D |
50-59 | DD | 1.0 | E |
49-00 | FF | 0.0 | F |
*Yıldızlı harf notları için yüksek olan ağırlık uygulanır.
Herhangi bir dersten başarılı sayılabilmek için öğrencilerin 5. düzey (önlisans) ve 6. düzey (lisans) programlarda en az DD, 7. düzey (yüksek lisans) programlarda en az CC ve 8. düzey (doktora) programlarda da en az CB alması gerekir. Genel ortalamaya dahil edilmeyen dersler için öğrencilerin S (Yeterli) notu alması gerekmektedir.
Bunların yanı sıra, her yerel harf notunun bir de AKTS karşılığı not bulunmaktadır. Bu şekilde kurumlar arası hareketlilik desteklenmektedir.
Yukarıdaki tablo, YDÜ bünyesindeki tüm dersler için kullanılmaktadır. Bu harf notlarının dışında aşağıdaki harf notları da öğrenci ders dökümlerine işlenir:
I | Tamamlanmamış (Incomplete) |
S | Yeterli (Satisfactory Completion) |
U | Yetersiz (Unsatisfactory |
P | Yeterli İlerleme (Successful Progress) |
NP | Yetersiz İlerleme (Not Successful Progress) |
EX | Muaf (Exempt) |
NI | Dahil Edilmemiş (Not included) |
W | Dersten Çekilmiş (Withdrawal) |
NA | Devamsız (Never Attended) |
I (Incpmplete) notu dersin gereklerini dersi veren akademik personelin kabul edeceği geçerli bir sebepten dolayı ilgili dönemin son tarihine kadar yerine getiremeyen öğrencilere verilir. I notu alan öğrenciler, ilgili dönemin ders notlarının son teslim tarihinden en geç bir hafta sonra tüm eksik yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır. Ancak, bazı istisnai durumlarda bu süre ilgili akademik birim yöneticisi ve yönetim kurulu kararı ile bir sonraki dönemin başlangıç Tarihinden iki hafta öncesine kadar uzatılabilir. Kendisine verilen tarihte yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilerin I notları otomatik olarak FF veya U notuna dönüşecektir.
S (Satisfactory) notu kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.
U (Unsatisfactory) notu kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.
P (Successful Progress) notu genel not ortalamasına dahil olmayan ve yükümlülükleri bir dönemi aşan derslerde ilgili dönem içerisinde beklenen performansı gösterebilen öğrencilere verilir.
NP (Not Successful Progress) notu genel not ortalamasına dahil olmayan ve yükümlülükleri bir dönemi aşan derslerde ilgili dönem içerisinde beklenen performansı gösteremeyen öğrencilere verilir.
EX (Exempt) notu programda ilgili dersten muaf olan öğrencilere verilir.
NI (Not included) notu öğrencilerin almış oldukları ancak genel not ortalamalarına dahil olmayan derslerdeki perfromansları için verilir. Bu notlar öğrencinin not dökümünde belirtilir ancak kayıtlı olduğu program çerçevesinde aldığı derslere dahil edilmez.
W (Withdrawal) notu öğrencinin akademik danışmanının önerisi ve ersi veren akademik personelin izni ile ilgili dönemdeki ders ekleme/bırakma tarihinin ardından ve dönem başlangıcından 10 hafta sonraya kadar dersten çekildiği taktirde verilir. Öğrenci programdaki ilk iki döneminde herhangi bir dersten çekilemez. Ayrıca daha önce herhangi bir dersten W notu alan ve notu ortalamaya katılmayan öğrenciler aynı derslerden tekrar çekilemez. Önlisans programında eğitim gören öğrenciler en fazla iki dersten, lisans programlarında eğitim gören öğrenciler ise en fazla dört dersten çekilebilir. Öğrenci, çekildiği dersin açıldığı ilk dönemde bu dersi tekrar almak zorundadır.
NA (Never Attended) notu belirlenen derse devam koşullarını yerine getirmeyen ve dönem sonu yapılacak değerlendirmelere katılma hakkını kaybeden öğrencilere verilir. NA notu ortalama hesaplamasına katılmaz.
Öğrenci not döküm belgelerinde hem ulusal, hem de AKTS yüklerine denk gelen harf notları gösterilir
Mezuniyet Koşulları
Bu lisans programından mezun olabilmek için öğrencilerin aşağıdaki koşulları sağlamaları gerekir;
- En az 240 AKTS ve en az DD/S notu alarak programın müfredatında yer alan tüm derslerden başarılı olmak
- 4,00 üzerinden min 2.00 Ağırlıklı Genel Not Ortalamasına (CGPA) sahip olmak
- 240 AKTS kredisi sağlamak için alan içi ve alan dışı seçmeli dersleri tamamlamak zorundadır. Aksi takdirde, programdan mezun olma şartlarını yerine getirmiş sayılmayacaktır.
Zorunlu stajlarını belirli bir süre ve nitelikte tamamlamak.
Program Şekli
Bu tam zamanlı bir programdır. Devam zorunluluğu bulunmaktadır.
Program Sorumlusu
Program Başkanı
Doç. Dr. Mukaddes Sakallı Demirok
Atatürk Eğitim Fakültesi, Kat: 4, Ofis no:11 H-328, Yakın Doğu Bulvarı, PK:99138 Lefkoşa/KKTC Mersin 10 – Türkiye Tel: +90 (392) 444 0 YDÜ, Dahili: 5516.
E-posta: [email protected]
Değerlendirme Anketleri
Öz Değerlendirme Anketleri
Mezuniyet Anketi
Memnuniyet Anketi
Mülakatlar